پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

آمار مین‌های کارگذاری شده در کُردستان ایران و اقلیم کُردستان_عراق

آمارها نشان می دهند که حدود 16 تا 20 میلیون مین کارگذاری شده در ایران وجود دارد و اکثر آن در 4 استان کُردنشین “ایلام، کرمانشاه، کُردستان و آذربایجان غربی” می باشد.

به گفته ساکنان بومی پاک کردن این مناطق گهگدار صورت می گیرد و مراکز دولتی تا عمق 30 سانتیمتری را پاک می کنند و بنا به کنوانسیون مصوبه اداره پاکسازی مین، لازم است که مناطق مینگذاری شده تا عمق 80 سانتیمتری مینروبی شود.

همچنین بنا به آمارهای اداره عمومی مسائل مربوط به مین در اقلیم کُردستان_عراق اعلام کرد 3 هزار و 24 منطقه مینگذاری شده وجود دارد که 776 کیلومتر مربع از خاک اقلیم را دربر گرفته است.

حدود 24 سال است که چندین سازمان جهانی و اکنون اداره عمومی مسائل مربوط به مین مشغول پاکسازی این مناطق می باشند تا کنون توانسته اند 150 کیلومتر مربع را مینروبی کنند.

در اقلیم کُردستان تا کنون مین 15هزار شهروند را قربانی کرده و ضمن آن نیز صدها هکتار از زمین های زراعی را درنوردیده و 50 هزار راس از دام را تلف کرده است، اما زمانی که کنفرانس و نشست های مسائل مربوط به مین در سطح جهان برگذار می شود اقلیم کُردستان_عراق به این نشست ها فراخوانده نشده است.

سازمان جهانی مین اعلام کرده است، که هزینه کارگذاشتن یک مین (10_90) دلار می باشد و خنثی کردن هر مین (300 _1000) دلار هزینه بردار است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.