چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

تداوم بازداشت وریشه مرادی، فعال زن کُرد در بند ٢٠٩ زندان اوین

وریشه مرادی (جوانا سنه)، فعال زن کُرد که روز سه‌شنبه دهم مردادماه سالجاری در حوالی سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده همچنان در بند ٢٠٩ زندان اوین به سر می‌برد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن کُرد تاکنون از دسترسی به وکیل تعیینی محروم بوده و تنها یکبار با خانواده‌اش ملاقات داشته است.

این منبع مطلع افزود: خانم مرادی پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل و بعد از دو هفته بازجویی برای انجام اعترافات اجباری، اواخر مردادماه سالجاری به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شده است.

وریشه مرادی، عضو جامعه‌ی زنان آزاد شرق کردستان بوده و این سازمان زنان روز سه‌شنبه چهارم مهرماه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به افکار عمومی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر اعلام کرده که وریشه مرادی برای “انجام فعالیت‌های سیاسی و سازماندهی زنان” در کردستان حضور داشته است.

جامعه‌ی زنان آزاد شرق کردستان تأکید کرد: “با توجه به ناپدیدسازی قهری رفیق جوانا سنه از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، مسئولیت جان این عضومان را بر عهده جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.”

همچنین این سازمان زنان از افکار عمومی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواست در خصوص ناپدیدسازی وریشه مرادی و “سناریو سازی‌های نهادهای امنیتی” علیه او اقدامات لازم را انجام دهند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …