چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

600 هزار بی سواد در کُردستان وجود دارد

یک مسئول اداره آموزش و پرورش ایران اعلام کرد: در کُردستان حدود 600 هزار بی سود وجود دارد اما حکومت هیچ برنامه ای برای رفع این مشکل در دست بررسی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، “بسطامی” معاون آموزش و پرورش شهر کرمانشاه می گوید اکنون حداقل 80 هزار تن بی سواد در سنین 10 تا 49 سال در استان کرمانشاه وجود دارد.

وجود صدها هزار بی سواد در کُردستان درحالیست که حکومت ایران در سال 2014 مصوبه ای امضا کرده بود تا بنا به این مصوبه از بسیاری از فعالیت های افراد بی سواد 10 تا 49 سال جلوگیری می شود.

این مصوبه در سال 2016 به اجرا در می آید و بنا بر آن از دادن گواهینامه رانندگی و تمدید جواز کسب به این افراد جلوگیری به عمل می آید.

اعلام 80 هزار بی سواد در کرمانشاه درحالیست که “فریدون سید مصطوفی” رئیس آموزش و پرورش استان “آذربایجان غربی” می گوید: 183 هزار بی سواد در این استان وجود دارد و آنها علاقه ای به تحصیل ندارند.

در استان کُردستان نیز، بنا به آمارهای رسمی 280 هزار بی سواد وجود دارد و میزان بی سوادی در ایلام نیز 40 هزار تنی می باشند و بنا به این گزارش حدود 600 هزار بیکار در سطح این چهار استان مناطق کُردنشین وجود دارند.

این وضعیت در حالی می باشد، که حکومت و وزارت آموزش و پرورش هیچ پروژه ای برای برچیدن بی سوادی ندارند و بجز این بحران بیکاری در کُردستان و ایران، بیکاری و افزایش معضلات اجتماعی ازجمله اعتیاد به مواد مخدر باعث می شود که دانش آموزان ترک تحصیل بکنند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.