چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

مردم عربستان، ایران و داعش را دشمن اصلی خود می دانند

براساس یک نظرسنجی، بیشتر مردم عربستان ایران و داعش را بزرگترین تهدید برای کشور خود می‌دانند و خواهان تحقق “طرح صلح عربی” برای صلح با اسرائیل هستند. فقط ۱۸ درصد معتقدند که اسرائیل دشمن اصلی عربستان است.

عربستان سعودی و اسرائيل دهه‌هاست که دشمن یکدیگر شمرده می‌شوند. میان این دو کشور روابط دیپلماتیک وجود ندارد.

اما بر پایه یک نظرسنجی که مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای “هرتزلیا” در اسرائيل و دانشگاه ویسکانسین – میلواکی در آمریکا به طور مشترک انجام داده‌اند، ۵۳ درصد شهروندان عربستان سعودی، نه اسرائيل بلکه ایران را تهدیدی بزرگ برای کشور خود می‌دانند.

برای بسیاری از شهروندان عربستان سعودی “دولت اسلامی” (داعش) بزرگترین خطر برای کشورشان به شمار می‌رود. حدود ۲۲ درصد از ۵۰۶ نفری که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، شبه‌نظامیان تروریست داعش را بزرگترین تهدید برای عربستان سعودی می‌دانند.

عقیده ۱۸ درصد شهروندان عربستان سعودی نیز این است که اسرائيل بزرگترین دشمن این کشور است. همچنین اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند معتقدند که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، عربستان سعودی نیز باید بمب اتم تولید کند.

این در حالیست، که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است که رهبران کشورهای عرب خلیج فارس در این مورد با او اتفاق نظر دارند که توافق درحال شکل گیری میان ایران و قدرت ها مانع دستیابی این کشور به سلاح اتمی نخواهد شد.

آقای نتانیاهو روز سه شنبه در کنفرانس سالانه هرزلیا در مرکز اسرائیل و چند روز پس از آن اظهار نظر می کرد که گزارش شد مقام های اسرائیل و عربستان برای مهار ایران چندین ملاقات محرمانه داشته اند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.