چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

بازداشت شدگان اعتراضات مهاباد تحت شکنجه قرار گرفتەاند

علیرغم آزادی عدەی کمی از بازداشت شدگان تظاهرات روز پنج شنبه در شهر مهاباد، تعداد زیادی از دستگیر شدگان همچنان در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برند و تحت شکنجه قرار گرفتەاند.

بنا به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان،از روز پنجشنبه ١٧اردیبهشت ماه تاکنون حدود ١۶٠ نفر طى اعتراضات شهر مهاباد و سردشت و دیگر شهرهای کردستان بازدشت شدەاند که تعداد زیادى از آنان همچنان با بى خبرى در بازداشت به سر مى برند.

پدر یکی از دستگیرشدگان که برای اطلاع از وضعیت فرزندش به ارگانهای قضائی و امنیتی در مهاباد مراجعه کرده بود، تعداد دستگیر شدگان این شهر را بین  ١٠٠ الی ١۴٠ نفر تخمین می زند.

خانواده یکی دیگر از بازداشت شدگان که نخواست نامش فاش شود به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت: از لحظه دستگیری فرزندشان تا کنون اجازه ملاقات با او را ندارند و در بی خبری به سر می برند. این در حالیست که براساس گزارش بسیاری از خانوادەها “بازداشت شدگان به اداره اطلاعات مهاباد و به دلیل کمبود جا به شهرهای دیگر همچون ارومیه و .. منتقل و  تحت شکنجه قرار گرفته اند.”

از طرفی دیگر گفتەهای اغلب کسانی که تا کنون آزاد شدەاند، حاکی از آن است که به شدیدترین شیوه ممکن تحت شکنجه و ضرب و شتم ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفتەاند، و آزادی آنها با قید وثیقه و تعهد کتبی بوده است.

shknja

(تصویر یکی از آزاد شده که در بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته است)

گفتنی است روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام فریناز خسروانی که از کارمندان هتل “تارا” بوده است، طبق هرآنچه اعلام شده و جهت حفظ “کرامت” و جهت جلوگیری از تجاوز کارمند دولتی از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرت کرده است.

بعد از این ماجرا و فراخوان تعدادی از فعالان مدنی و جوانان مهاباد، عصر روز پنج شنبه ١٧ اردیبهشت ماه، شماری از مردم مهاباد در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولین امر در خصوص مرگ فریناز خسروانی در مقابل هتل تارا تجمع کرده که این تجمع با دخالت نیروهای حکومتی به خشونت کشیده شد.

در این تظاهرات بیش از ۳۰ نفر زخمی که وضعیت تعدادی از آنان وخیم اعلام شده است.

همچنین بعد از اعتراضات در شهر مهاباد، دو روز بعد از آن یعنی در روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، شماری از شهروندان سردشتی، جهت محکوم کردن جان باختن «فریناز خسروانی» در شهر مهاباد و همصدایی با مردم این شهر، تجمع اعتراضی ترتیب دادند.

در این تجمع اعتراضی نیروهای انتظامی و امنیتی با شرکت کنندگان در این تظاهرات درگیر شده و دست کم ۱۲ تن از آنها دستگیر کردند. که بعد از چند روز دستگیر شدگان با قید وثیقه آزاد شدند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.