چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

داعش یک شهر دیگر سوریه را تصرف کرد

تلویزیون دولتی سوریه جهارشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرده است که گروه حکومت اسلامی (داعش) پس از عقب نشینی نیروهای دولتی از شهر تاريخی «تدمر» (پالميرا) در نواحی مرکزی سوريه، این شهر را به طور کامل به تصرف خود در آورده اند.

تلویزیون دولتی سوریه می گوید، نیروهای دولتی پس از تخلیه کامل شهروندان «تدمر»  از این شهر عقب نشینی کرده اند.

این خبرگزاری اضافه کرده است، این نخستین بار است که نیروهای گروه حکومت اسلامی در نبرد مستقیم با نیروهای دولتی سوریه یک شهر این کشور را تصرف می کنند.

با تصرف شهر  پالمیرا، باری ديگر نگرانی در مورد تخريب آثار باستانی اين شهر توسط پيکارجويان خلافت اسلامی افزايش يافته است.

گروه ديده بان حقوق بشر سوريه که مرکز آن در بريتانياست پیشتر اعلام کرده بود که پيکارجويان گروه داعش پس از زد و خورد شديد با نيروهای دولتی حدود يک سوم شهر پالميرا را تصرف کرده اند.

آثار باستانی شهر پالميرا جزو ميراث بشری يونسکو است و اين بناهای پرستون متعلق به دوران رم باستان که قدمت آنها بيش از دو هزار سال است، شهرت خاصی دارند.

بخش اعظم آثار باستانی در قسمت های جنوبی شهر پالميرا قرار دارند. پيکارجويان گروه داعش روز چهارشنبه از قسمت های شمالی وارد اين شهر شده اند. اما ورود آنها به اين شهر باری ديگر باعث بروز اين نگرانی شده که ممکن است آثار باستانی پالميرا را مثل موصل و ساير نقاط عراق ويران کنند.

پس از عقب نشينی و شکست های گروه حکومت اسلامی طی ماههای اخير در عراق و سوريه، در هفته اخير پيکارجويان اين گروه به پيشروی هايی دست يافته اند .آنها شهر رمادی مرکز بزرگترين استان عراق را تصرف کرده و در مناطق مرکزی سوريه نيز تا شهر پالميرا پيشروی کرده اند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.