چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

هیئت طالبان ‘با مقامات امنیتی در ایران دیدار کرد’

خبرگزاری تسنیم در ایران گزارش داده است که یک هیئت طالبان متشکل از اعضای “دفتر سیاسی” این گروه در قطر اخیرا به ایران سفر کرده اند.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ایران، گزارش داده که ریاست این هیئت را طیب آغا، مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر به عهده داشته است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران امروز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) در پاسخ پرسش خبرنگاران در مورد این سفر گفت: “از این موضوع بی‌خبرم، این موضوع با عقل جور در نمی‌آید و به هر ترتیب این موضوع را تأیید نمی‌کنم”.

گروه طالبان و دولت افغانستان تا کنون به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

تسنیم گزارش داده که “هیئت سیاسی طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجرین به بحث و تبادل نظر پرداختند.”

تسنیم در این گزارش اختصاصی خود همچنین نوشته که پیش از این در سال‌های اخیر، طالبان دو بار دیگر نیز “به منظور دیدار با مقامات امنیتی ایران و همچنین شرکت کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند.”

حدود دو سال پیش نیز طالبان اعلام کردند که نمایندگانشان از قطر به ایران سفر کرده و در باره موضوعات مختلف با مقامات ایران گفت‌وگو کردند. اما سفارت ایران در کابل سفر هیئت طالبان به ایران را تکذیب کرد.

گروه طالبان در اوایل امسال شایعات در مورد سفر هیئت این گروه به چین را نیز تایید کرد و گفتند که هیئت این گروه در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از قطر به منظور “بحث روی روابط دو جانبه بین گروه طالبان و چین و بیان موضع طالبان” به آن کشور سفر کرده است.

روابط ایران با طالبان زمانی‌که آنها در افغانستان بر سر قدرت بودند، پر تنش بود و این تنش در پی کشته شدن دپلمات‌های ایرانی در شمال افغانستان در سال ۱۹۹۸ پس از تصرف این شهر از سوی طالبان، به اوج رسید.

ایران از ائتلاف مخالفان طالبان در شمال افغانستان حمایت می کرد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.