چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

درختان ۲۶۰۰ ساله‌ی ایلام نابود شدند

در پی خشکسالی، سوزاندن و عدم حفاظت و مستندسازی، بیش از ۲۲ اصله سرو ۲۶۰۰ ساله‌ی روستای “بان سول” در استان ایلام مورد تخریب جدی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ماف نیوز، روستای بان سول یکی از ذخیره‌گاه‌های درختان ۲۶۰۰ ساله نادر استان ایلام معروف به “سروهای زربین” است که علاوه بر ناشناخته ماندن این محوطه‌ی تاریخی – طبیعی و عدم ثبت آنان در فهرست آثار ملی، درختان سرو آن و نیز بر اثر سوزندان و قطع کردن نابود شده‌اند.

طبق اعلام مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان ایلام به زودی این درختان در آثار معنوی کشور ثبت می‌شود اما سئوال اینجاست که مسئولان طی این مدت چرا از درختان تاریخی نگهداری نکرده‌اند و حال که این درختان به چنین حال و روزی افتاده‌اند به فکر ثبت آن افتاده‌اند.

به نظر می‌رسد تاکنون نه مردم نه مسئولان به این درختان تاریخی هیچ توجهی نکرده‌اند و در مراقبت این درختان کوتاهی کرده‌اند و یکی از درختان سرو نیز به طور کامل سوخته و قطع شده است و عوامل انسانی برای از بین بردن این درخت زیبا نیز دیده می‌شود.

استان ایلام دارای پتانسیل‌های بسیار زیادی در زمینه تاریخی و طبیعی است ولی به دلیل عدم معرفی عجایب این استان در سطح کشور شناخته شده نیست.

بررسی موارد نقض قانونی:

مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی ایران، ضمن آن که حفظ محیط زیست وظیفه‌ی عمومی است، حکومت در مقابل نگه‌داری و حفظ محیط زیست مسئول بوده و باید در جهت حفظ آن در هر نطقه‌ی ایران بکوشد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.