پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

دریاچه‌ی سپتون دهلران به کلی خشک شد

خشک‌شدن دریاچه‌ها یکی پس از دیگری به ‌علت کاهش بارندگیها و بی توجهی مسئولین مربوطه حکومت اسلامی ایران زیان فراوانی به‌ محیط زیست مناطق کُردنشین وارد کرده‌ است و اخیرا نیز دریاچه‌ی سپتون به کلی خشک شده است.

به گزارش ماف نیوز، دریاچه‌‌ی توریستی سپتون واقع در نزدیکی روستای سپتون از توابع دهلران در استان ایلام که‌ جایگاه بسیاری از پرندگان مهاجر شامل مرغابی، درنا، قرقاول و سايرپرندگان بود و زیبایی خاصی برای منطقه داشت خشک شده است.

“محمد علی‌پور” فعال مدنی دهلران در این باره‌ می گوید: که‌ به علت نبود بارندگیهای جوی طي چند سال گذشته و خشكسالی بی سابقه در منطقه سطح آب درياچه بشدت كاهش يافته و چنانچه امسال بارش فراوان در منطقه باشيم امكان احياشدن اين درياچه وجود دارد.

این روستا به لحاظ قرارگرفتن درارتفاعات کوهستانی و دره های عمیقی که دارد باعث شده آب های برگشتی سد کرخه روانه آنها شود و دریاچه‌ای زیبا به طول تقریبی ۴۰ کیلومتر و عرض حدود هفت کیلومتر در این روستا ایجاد شود و دریاچه زیبا به نام سپتون در این روستا شکل بگیرد اما دیگر در یاچه‌ای به این نام در روستای سپتون وجود ندارد.

از سوی دیگر دریاچه‌ی منحصر به فرد ارومیه هم کیلومترها به عقب رانده شده و در حال خشک‌شدن کامل است و در حالی که ‌وزارت نیرو و جهاد کشاورزی قرار بود فعالیتهایی در رابطه ‌با احیای دریاچه‌ ارومیه‌ همچون بارور کردن ابرها ،انتقال آب به ‌دریاچه‌ و عدم ساخت سدها انجام دهد اما تا حال هیچ اقدامی در این رابطه‌ انجام نشده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.