سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

5 میلیون‌خانوار ایران حتی یک نفر شاغل هم ندارند

توزیع نامتوازن فرصت‌ها و ثروت باعث شده تا ۵میلیون خانوار بدون شاغل روزگار بگذرانند و ازسوی دیگر، ۱۲۹ هزار خانوار برای مقابله با بدترین نوع از بیکاری، حاضرند با ۳ نفر و بیشتر وارد بازار کار شوند. بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت شاغلان و بیکاران در خانوارهای معمولی کشور نشان‌دهنده آن است که طبق اطلاعات آخرین سرشماری کشور، هم اکنون تعداد افراد شاغل در هر خانوار کمتر از یک نفر و به میزان ۹ دهم نفر و تعداد افراد بیکار نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۶ نفر است.

به گزارش روزنامه آرمان ،این مطالعه بر اساس بیش از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار ایرانی صورت گرفته و نتایج آن نشان می‌دهد که 1/24 درصد از خانوارهای ایرانی هیج شاغلی ندارند ولی محل درآمد آنها با وجود اینکه شاغلی ندارند تا بتواند برای هزینه‌های خانوار کسب درآمد کند نیز مشخص نیست. با وجود مسائل فراوان در بازار کار ایران، بالا بودن بیکاری و افزایش میل جامعه به کسب درآمد بیشتر، اما در حال حاضر 5/60 درصد از کل خانوارهای ایرانی دارای یک نفر شاغل هستند. به‌دلیل بالابودن هزینه‌های زندگی در برابر درآمد، درصد بالایی از خانوارهای تک شاغل با مشکلات معیشتی مواجه‌اند مگر آنکه آن یک نفر شاغل دارای درآمد مناسبی باشد، در غیر این‌صورت با درآمد معمولی، اینگونه خانوارها دارای مشکلات معیشتی و درآمدی خواهند بود. اقتصاد آنلاین نوشت؛ 2/12 درصد خانوارها طبق این تحقیق تلاش کرده‌اند تا از طریق شاغل بودن دو نفر در خانوار، از مشکلات احتمالی معیشتی جلوگیری کنند، اما 1/3 درصد از کل خانوارها معادل ۶۶۲ هزار خانوار حتی با دو نفر شاغل نیز تامین نمی‌شوند و ترجیح داده‌اند به صورت گروهی وارد بازار کار شوند. در این‌گونه خانوارها ۳ نفر و بیشتر از اعضای خانواده در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند.
۱۵ آمار متفاوت از بازار کار ایران
۱- طبق آخرین سرشماری کشور، ۵ میلیون خانوار کشور فاقد شاغل هستند که اگر تعداد افراد هر خانواده را ۳ نفر نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بدون شغل هستند ولی می‌توانند امرار معاش کنند!

۲- ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی از مجموع ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار، دارای یک نفر شاغل هستند. معمولا خانوارهای تک شاغل دارای مشکلات معیشتی و کسری درآمد در برابر هزینه هستند، مگر اینکه آن یک شاغل بتواند درآمد خوبی کسب کند.

3- دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار ترجیح داده‌اند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی معیشتی، با ۲ نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند.

۴- با وجود بالابودن نرخ بیکاری و ناتوانی جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، هزینه‌ها و یا هر دلیل دیگری باعث شده تا ۶۶۲ هزار خانوار ایرانی تصمیم بگیرند با ۳ نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند. با فرض وجود ۳ نفر در هر خانوار، جمعیت خانوارهایی که دارای ۳ نفر شاغل هستند تا ۲میلیون نفر است.

5-در نقطه مقابل اشتغال، بیکاری را داریم که طبق آمارها 2/18 میلیون خانوار ایرانی فاقد بیکار هستند. این خانوارها می‌توانند دارای فرزندان خردسال قبل از سن کار، بازنشستگان و خانوارهای فاقد جوانان در سن کار و یا خانوارهای دارای افراد شاغل باشند.

6-‌ دومیلیون و ۲۰۰ هزار خانوار ایرانی دارای یک نفر بیکار است. با فرض جمعیت ۳ نفری در هر خانوار، تعداد افراد درگیر با بیکاری در کشور ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است؛ به بیان ساده‌تر این تعداد از جمعیت کشور در قالب 2/2 میلیون خانوار، هر یک درگیر حل معضل بیکاری یک نفر از افراد متقاضی ورود به بازار کار در خانواده‌هایشان هستند.

7-تعداد ۴۲۵ هزار خانوار در کشور داریم که دارای ۲ فرد بیکار است. بیکاری جوانان جویای کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، امروز از دغدغه‌های جدی و مسائل چالش‌برانگیز خانوارها و همچنین دولت به حساب می‌آید.

8-در وضعیت بدتر بیکاری، تعداد ۱۲۹ هزار خانوار کشور دارای ۳ نفر بیکار و حتی بیشتر از آن هستند. می‌توان گفت ۳۸۷ هزار نفر امروز با بدترین نوع از بیکاری مواجه‌اند و نیازمند اقدامات فوری حمایتی دولت‌ها برای ورود این دسته از کارجویان به بازار کار است.

9-درصد خانوارهای فاقد شغل کشور از خانوارهای دارای ۲ تا ۳ نفر شاغل بیشتر است که این مساله نشان‌دهنده اختلاف دیدگاه افراد نسبت به بازار کار از یکسو و تفاوت هزینه‌های خانوار است که باعث می‌شود ۵ میلیون خانوار بدون حتی یک نفر شاغل روزگار بگذرانند و 1/3 میلیون خانوار با ۲ تا ۳ نفر شاغل وارد بازار کار شوند.

۱۰- 6/17 درصد کل خانوارها در پُرهزینه ترین استان کشور یعنی تهران زندگی می‌کنند؛ با این وجود 2/25 درصد خانوارهای ساکن در پایتخت فاقد شغل هستند و 7/59 درصد خانوارها با یک نفر شاغل اداره می‌شوند.۱۱

– استان ایلام با وجود اینکه کمترین تعداد خانوار کشور را در خود جا داده اما تعداد خانوارهای با ۳نفر شاغل و بیشتر در این استان، بالاترین میزان در کشور است؛ از سویی دارای بالاترین درصد خانوارهای با ۳ نفر و بیشتر بیکار نیز است.

12-مازندرانی‌ها در شمال ایران ترجیح می‌دهند با یک نفر شاغل در بازار کار حضور یابند و از این منظر بالاترین آمار تک‌شاغلی را در کل کشور دارند. در نقطه مقابل خوزستانی‌ها دارای بالاترین درصد خانوارهای فاقد شغل کشور هستند به نحوی که 4/31 درصد خانوارهای این استان زرخیز کشور فاقد حتی یک نفر شاغل هستند!

13- در خراسان جنوبی وضعیت به گونه دیگری است و تعداد خانوارهای بدون بیکار بسیار پایین است و از این حیث، می‌توان گفت اشتغال در این منطقه از کشور از اوضاع خوبی برخوردار است.

14-‌ خانوارهای ساکن در استان سیستان و بلوچستان دارای بالاترین درصد خانوارهای دارای یک نفر بیکار است و در این خطه، خانواده‌های بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور با بیکاری فرزندانشان درگیر هستند.
۱۵- با وجود اینکه سرانه اشتغال کشور کمتر از یک نفر و به میزان ۹ دهم درصد است، استان بوشهر دارای سرانه 4/1 نفر در هر خانوار است و از این منظر بهترین وضعیت را در بین استان‌های کشور داراست.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.