پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

۱۵ درصد معتادین در ایران زن هستند

آمارهای دولتی ایران حاکی از وجود یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد در این کشور است که حدود ۱۵ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند. آمار نهادهای دولتی و غیر دولتی اختلافی شدید دارند و گمان می‌رود در ایران بیش از دو میلیون شهروند معتاد به مواد مخدر وجود داشته باشند.

به گزارش ماف نیوز، اداره‌ی پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرده است: ۱۳۰ هزار معتاد زن در ایران وجود دارند که از این تعداد تنها ۳۷ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

“رضا براتی” فعال مدنی در این رابطه می گوید: با وجود آنکه بسیاری از زنان معتاد تحت پوشش، در مراکز موقت و میان مدت اسکان داده شده‌اند، اما در مورد سرنوشت مابقی زنانی که دچار اعتیاد هستند و عموما سرپناه و شغلی ندارند، مسئولین حکومتی، اظهار نظر نمی‌کنند.

براتی گفت: تعداد مراکز بستری افراد معتاد مطلوب نیست و برای درمان و مهار اعتیاد کفایت نمی‌کند.

وی که تعداد معتادین به مواد مخدر در ایران را بیش از دو میلیون نفر تخمین می‌زند می‌گوید: با توجه به آمارهای غیر واقعی که از سوی دولت ارائه می‌شود، راه بر درمان معضلات اجتماعی سخت‌تر شده است.

اعتیاد در کشورهای دمکراتیک دنیا به عنوان یک بیماری شناخته شده و از طرق علمی و روانشناختی مورد درمان قرار می‌گیرد اما در ایران اعتیاد جرم تلقی شده و با این پدیده برخوردی خشونت آمیز انجام می‌شود.

سالانه صدها نفر در ایران به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام می‌شوند اما تجربه نشان داده که این اقدام چیزی از بازار عرضه و تقاضای مواد مخدر در این کشور نکاسته است.

طبق تحقیقاتی که دفتر مطالعات فرهنگی وزارت علوم ایران در دهه هشتاد هجری انجام داده است حدود ۱۱ درصد دانشجویان در ایران بصورت حرفه ای از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.