چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

آمریکا و اعراب برای مقابله با ایران ‘تدابیر امنیتی جدید می‌اندیشند’

آمریکا اعلام کرده همراه با متحدانش در خلیج فارس برای مقابله با “اقدامات ایران در جهت بی‌ثباتی منطقه” تدابیر امنیتی جدیدی می‌اندیشد.

غرب امیدوار است که تا پایان ژوئن (نهم تیرماه) با ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش به توافق برسد. این موضوعی است که متحدان عرب آمریکا را نگران کرده است.

ایالات متحده برای جلب اطمینان آنها، سران کشورهای عربی را به واشنگتن دعوت کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه هفته آینده با ملک سلمان، پادشاه عربستان در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفته است این دیدار در آستانه نشست مشترک آمریکا و رهبران شش کشور عربی شورای همکاری خلیج فارس صورت خواهد گرفت.

به گفته اریک شولتز هدف از دیدار آقای اوباما و ملک سلمان، گفتگو و مشورت درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و رابطه دو جانبه آمریکا و عربستان خواهد بود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفته است این کشور و متحدانش در حوزه خلیج فارس قصد دارند طی نشست هفته آینده تدابیر تازه‌ای برای مقابله با “اقدام‌های ایران در جهت بی‌ثباتی منطقه” در پیش بگیرند.

پیش از نشست هفته آینده جان کری در پاریس میزبان همتاهای عرب خود بوده‌ است.

وزیر امور خارجه آمریکا بعد از مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در پاریس با وزرای خارجه کشورهای عربستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین و همچنین رئیس شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرده است.

ایران و کشورهای عربی بر سر یمن با هم درگیری لفظی پیدا کرده‌اند و در ماه گذشته عربستان سعودی در ائتلاف با چند کشور دیگر عربی و با همکاری آمریکا به مواضع شیعیان حوثی‌ در یمن که گفته می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شوند حمله هوایی کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی که نام‌شان ذکر نشده، گفته است این اجلاس برای ایجاد یک سیستم دفاعی منطقه‌ای تازه در برابر “خطر ایران” تشکیل می‌شود و ممکن است شامل تعهدات بیشتر امنیتی آمریکا به کشورهای منطقه، فروش تسلیحات تازه و مانورهای نظامی مشترک بیشتر باشد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.