چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

برگزاری تجمع اعتراضی فعالین محیط زیست در پشتیبانی از چشمه بل+ عکس

به مناسبت روز جهانی “زمین پاک” مسیر روستای “ناو” از توابع شهرستان سروآباد تا چشمه “بل” توسط دوستداران محیط زیست از دو استان کُردستان و کرمانشاه از وجود زباله‌های به جای مانده پاکسازی شد.

به گزارش رسیده به “زاگرُس پُست”، مراسم حفاظت از محیط زیست جهت حمایت از چشمه بل به دعوت گروه کاری ویژه نجات‌بخشی چشمه بل اجرا گردید.

در این مراسم با حضور چشمگیری از شهروندان، دوستداران محیط زیست و تشکل‌های زیست‌محیطی مسیر روستای ناو ” چشمه بل” حرکتی توسط سازمانهای محیط زیستی صورت گرفت و در آن انجمن‌های “لاوان سبز” جوانرود، رفتگران طبیعت سنندج، “چرو”ی روانسر، “ژیوای” پاوه، جمعیت سبز سنندج، فعالان لیلاخ دهگلان، “ئاژوان” کامیاران، “ویر” نودشه، “نکروز” سقز، “چیا” مریوان و باینگان شرکت کرده بودند.

در بخش دیگری از مراسم، چند تن از دوستداران محیط زیست سخنانی را در حمایت چشمه بل ایراد و هنرمند اسماعیل حمیدی از شهر نودشه به اجرای موسیقی اصیل سیاچمانه پرداخت.
این مراسم با قرائت بیانیه‌ای در حمایت از چشمه بل پایان یافت.

به گفته کارشناسان محیط زیست، درصورت نابودی و تخریب چشمه بل، تبعات سیاسی ـ اجتماعی عظیمی را برای منطقه درپی خواهد داشت و درصورت آبگیری سد داریان، احیاء و نجات کامل چشمه بل با خطر جدی مواجه می‌شود.

آبدهی این چشمه که در ١٥ کیلومتری شهر نودشه و ٣ کیلومتری روستای “هجیج” واقع شده، سه هزار لیتر درثانیه و پس از طی نمودن ١٥ متر به رودخانه سیروان می‌ریزد.

ساخت و آبگیری سد داریان صدمه‌ای بزرگ به پیشینه‌ی تاریخی، تمدنی و فرهنگی منطقه اورامانات با قدمت چندین هزار ساله وارد نموده که مازاد بر بعد و اهمیت اقتصادی آن است.

کانی بل نام خود را از خدای آب بابلیان باستان گرفته و در واژه یونانی، بل به معنای خدای آب‌ها می‌باشد.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.