پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

وضعیت مذهب در ایران روز به روز بدتر می شود

کمیسیون آمریکایی آزادی مذهبی در جهان روز دهم اردیبهشت، شانزدهمین گزارش سالانە خود را منتشر کرد.

در گزارشی که در واشنگتن انتشار یافته، 15 کشور به عنوان ناقض “سیستماتیک، مستمر و شدید” حق آزادی مذهب نام برده شده‌اند.

کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب، در گزارش سال ۲۰۱۳ خود، ایران را در کنار کشورهای عراق، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به عنوان کشوری معرفی کرده که در آن حق آزادی مذهب به بدترین وجه پایمال می‌شود.

بر اساس این گزارش وضعیت آزادی مذهب در ایران در سال میلادی ۲۰۱۴ همچنان وخیم‌تر شده است.

همچنین با سر کار آمدن حسن روحانی به ریاست جمهوری در دو سال پیش، بهبودی در این وضعیت حاصل نشده است و با “پایبند نبودن بە وعدەهای انتخاباتی خود” کاری برای تقویت آزادیت‌های مدنی اقلیت‌های مدنی انجام ندادە است.

در این ارتباط به نظر این کمیسیون، آزادی مذهب در ایران محدودتر شده و امکان دارد که بخاطر نزدیکتر شدن دوره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور وضعیت بدتر نیز بشود.

طبق این گزارش، بازداشت و حبس شهروندان بهایی، حمله به مسیحیان، دراویش و صوفیان در ایران همچون سالهای پیش ادامه دارد. این کمیسیون مسئولان اصلی وخیم‌تر شدن وضعیت اقلیت‌های مذهبی در ایران را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، ذکر می‌کند.

کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب، که از سوی کاخ سفید و کنگره آمریکا مامور بررسی وضعیت آزادی مذاهب در کشورهای گوناگون جهان است، کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان، قزاقستان و روسیه را جزو گروهی دیگر ذکر می‌کند که در آن حق آزادی مذهب محدود شده است.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده آمریکا در نتیجه‌گیری گزارش اخیر خطاب به دولت ایالات متحده پیشنهادهایی را برای بهبود شرایط کنونی آزادی‌های مذهبی در ایران ارائه داده است.

بخش بزرگی از گزارش ۳۶۰ صفحه‌ای “کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب” به موارد نقض آزادی مذهب در کشورهایی چون ایران، عربستان سعودی، چین و کره شمالی می‌پردازد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.