پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

تجمع کارگران در مقابل مجلس به مناسبت اول ماه مه

مراسم روز جهانی کارگر از سوی کارگران تهرانی در مقابل مجلس شورای اسلامی با شعار افزایش مزد، کارگر زندانی معلم زندانی آزاد باید گردد برگزار شد.

به گزارش اتحادیه ی آزاد کارگران ایران، در گرامیداشت روز جهانی کارگر و در اعتراض به سرکوب و فقر و فلاکت و حداقل مزد، کارگران تهرانی دست به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی زدند. در این تجمع که علیرغم فضای امنیتی شدید، نزدیک به یکصد کارگر شرکت کرده بودند، کارگران شرکت کننده با طنین شعارهای: کارگر زندانی آزاد باید گردد، معلم زندانی آزاد باید گردد، کارگر معلم اتحاد اتحاد، معیشت منزلت حق مسلم ماست، سرمایه دار حیا کن مملکتو رها کن و..، مقابل مجلس را به صحنه پرشوری از فریاد و اعتراض کارگری در گرامیداست روز جهانی کارگر تبدیل کردند.
در پی این تجمع تعدادی از معلمان بازنشسته که در مقابل مجلس تجمع کرده بودند با در دست گرفتن پلاکاردهای کارگران و پیوستن به آنان، فضای شورانگیزتری را به این تجمع دادند و این مراسم به مراسمی سیصد نفره از کارگران و معلمان بازنشسته تبدیل شد.
بنا بر این گزارش، در پی این وضعیت نیروهای امنیتی تلاش کردند دو گروه شرکت کننده در تجمع را از هم جدا کنند اما پلاکاردهای کارگران تا آخر مراسم در دستهای معلمان بود.
در ادامه این تجمع که با هماهنگی اتحادیه آزاد کارگران ایران برگزار شد، شاپور احسانی راد قعطنامه اول ماه مه تشکلهای مستقل کارگری ایران را به مناسبت اول ماه مه قرائت کرد که با کف زدن و شعارهای زنده باد اول ماه مه، زنده باد کارگر، مورد تایید شرکت کنندگان در تجمع قرار گرفت.
در این تجمع سه بنر بزرگ با شعارها و مطالبات زیر در دست تجمع کنندگان بود: ۱- گرامی باد اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر، مزد خفت بار ۷۱۲ هزار تومانی را تحمل نمی کنیم، حداقل هزینه زندگی ٣۵۰۰۰۰۰ مزد کارگر ۷۱۲۰۰۰، مجازات شلاق بر علیه کارگران بازگشت به عهد بربریت است ۲- حکم زندان جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری اعتراض به حداقل مزد را لغو کنید ٣- ۱ درصد تامین تامین ۹۹ درصد گرسنه گرسنه!
در پلاکادهای این تجمع نیز شعارها و مطالبات زیر نوشته شده بود: معیشت منزلت حق مسلم ماست، حکم جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی ملغی باید گردد، کارگر کارگر اتحاد اتحاد، کارگر معلم اتحاد اتحاد، گرامی باد اول ماه مه روز جهانی کارگر، نه به فلاکت نه به تورم، آیا اعتراض به سطح معیشت جوابش زندان و شلاق است، کارگر زندانی آزاد باید گردد، هزینه زندگی ٣۵۰۰۰۰۰ تومان حداقل مزد ۷۱۲۰۰۰ تومان، ۱ درصد تامین تامین ۹۹ درصد گرسنه گرسنه و…
کارگران شرکت کننده در مراسم در حالی تا پایان این مراسم اقدام به شعار دادن میکردند که نیروهای امنیتی حضور سنگینی در محل داشتند و عملا اجازه هیچگونه برداشت فیلم و یا عکاسی از این تجمع پرشور را به تجمع کنندگان ندادند.
در پایان این مراسم قطعنامه تشکلهای مستقل کارگری ایران پس از قرائت، رسما تحویل مسئولین مجلس شورای اسلامی شد.

 

 

کارگران

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.