سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

مرگ سالانه 3000 کرمانشاهی بر اثر بیماری‌های قلبی

یک جراح و متخصص قلب با بیان این‌که یک بحران در حوزه‌ی سلامت در راه است، گفت: تنها با اصلاح سبک زندگی می‌توان از این بحران به سلامت گذر کرد.

پروفسور «معصوم‌علی معصومی» در همایش هفته‌ی سلامت در تالار شهید بهشتی شهر کرمانشاه، با بیان این‌که سالانه 3000 نفر در این استان بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند، بیماری‌های قلبی را به سه دسته مادرزادی، روماتیسمی و کرونری تقسیم کرد.

این جراح و متخصص قلب با بیان این‌که بیماری‌های مادرزادی قلبی غیرقابل پیشگیری هستند، بیماری رماتیسمی قلب را محصول درمان سنتی گلودرد دانست و گفت: این بیماری با کنترل گلودرد تا حدودی ریشه‌کن شده و احتمال بروز آن تنها در افرادی که والدین بیمار دارند وجود دارد.

به گفته‌ی وی، دسته‌ی سوم بیماری‌های قلبی، کرونری هستند که در واقع بیماری انسداد رگ‌های قلب می‌باشد.

معصومی با بیان این‌که یک بحران در حوزه‌ی سلامت در راه است، افزود: سلامت همه چیز نیست، اما بدون سلامتی همه چیز هیچ است.

این جراح و متخصص قلب در ادامه با بیان این‌که تغذیه‌ی مناسب، تحرک و دوری از مصرف دخانیات تا حد زیادی موجب کاهش بروز بیماری‌های قلبی می‌شود، گفت: بر اساس آمارها سالیانه بیش از 160 هزار نفر در کشور بر اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند که این آمار در استان کرمانشاه 3000 نفر است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی، به‌دنبال این است تا سال 2025 میزان بیماری قلبی را به 25 درصد کاهش دهد.

معصومی در ادامه با اشاره به شایع بودن بیماری فشار خون در بین افراد جامعه، گفت: از فشار خون به عنوان یکی از عوامل بروز سکته‌های قلبی یاد کرد و گفت: اگر بتوانیم فشار خون را که یکی از عوامل سکته قلبی است هر سال به میزان نیم درجه کاهش دهیم، مرگ و میر 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.