پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

حکومت بشار اسد 90 بار از گاز شیمیایی استفاده کرده است

حکومت بشار اسد بە طور مدوام حقوق بشر را نقض کردە و طی این چند سال ٩٠ بار از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است.
در این رابطە شبکە حقوق بشر سوریە اعلام کرد، قطعنامه شورای امنیت کە در مورد منع استفاده از سلاح شیمیایی کشتار جمعی تصویب شدە و قرار بر این بودە که تسلیحات شیمیایی سوریە جمع‌آوری شود و استفاده از آن متوقف گردد، اما حکومت بشار اسد بصورت مستمر قوانین منع استفاده از سلاح شیمیایی را نقض می‌کند.
گزارشات مختلف نشانگر آن است،که حکومت اسد مناطق تحت کنترل اپوزیسیون مسلح سوریه را با بشکه‌های انفجاری حاوی مواد شیمیایی و گازهای سمی بمباران کرده است.

شبکه حقوق‌بشر سوریه می‌گوید: تنها در سال گذشته حکومت اسد بیش از٥٠ بار قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته که در اثر آن بیش از ٣٠٠ غیرنظامی مصدوم شده و ١٣تن که در میان آنها کودکان نیز وجود داشته‌ جان خود را از دست داده‌اند.
پیشتر نیز حکومت بشار اسد، چندین بار از سلاح شیمایی استفادە کردە کە حکومت ایران در این جنایت‌ها با حکومت بشار اسد همکاری کردە است.

همچنین بعد از گذشت ٤ سال از جنگ داخلی سوریە، ایالات متحدە امریکا تاکید کردە کە مقابلە با داعش در سوریە بی نتیجە ماندە و دلیل آن را سیاست پشت پردە حکومت بشار اسد اعلام کردە و از این بە بعد در حال تغییر وضعیت در سوریە است و با نابودی اسد استراتیژی تازەای را در این کشور تشکیل می‌دهد.

بە گفتەی سازمان ملل متحد، کە نزدیک بە ٢٠٠ هزار نفر طی ٤ سال گذشتە کشتە و نزدیک بە ١١ میلیون سوری خانە و کاشانە خود را ترک کردە‌اند.

همچنین بر اساس آمارها ثبت شدە، مرکز ثبت احوال موارد خشونت در سوریە و شبکە حقوق بشر سوریە، دست‌کم ٨٥ هزار سوری بە شیوە خودسرانە از سوی حکومت بشار اسد طی ٤ سال گذشتە بازداشت و تاکنون در زندان‌های در وضعیتی دشوار بە سر می‌بردند.
همچنین در آغاز جنگ داخلی سوریە تاکنون ٢ هزار و ٦٠٠ شهروند ناپدید و از سرنوشت آنان هیچ خبری در دسترس نیست.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.