چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

کاهش سن زنان سرپرست خانواده به زیر 18 سال

تعداد زنان زیر ۱۸ سالی که سرپرست خانواده افزایش یافته است،این درحالی است که میانگین سن ازدواج در کشور کماکان بالا می‌رود. 

آمارها در ایران از پدیده‌ی اجتماعی تازه‌ای خبر می‌دهند. در حالی که طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سن ازدواج زنان و مردان ایرانی بالا رفته است، سن زنان سرپرست خانوار کاهش داشته و به زیر ۱۸ سال رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی “ایلنا” تعداد زنان سرپرست خانواری که کمتر از ۱۸ سال سن دارند و تحت پوشش “کمیته امداد ” به سر می‌برند، از همیشه بیشتر شده است. در عین‌ حال ۴ درصد مجموع زنان سرپرست خانوار ایرانی در حال حاضر زیر ۱۸ سال سن دارند.
یکی از دلایلی که این پدیده را موجب شده، بالا رفتن آمار طلاق و به‌ویژه “طلاق توافقی” در کشور است. سازمان ثبت احوال کشور می‌گوید بیشترین طلاق‌ها در ایران میان زوج‌هایی رخ می‌دهد که هر دو بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند.
با این‌حال عالیه شکربیگی، مدیر کارگروه “زنان و خانواده” در “انجمن جامعه‌شناسی ایران” به ایلنا گفت که رشد طلاق تنها عامل کاهش سن زنان سرپرست خانوار نیست. شکربیگی گفت:عواملی همچون فوت همسر یا بیکاری همسر هم باعث می‌شود که زنان به‌رغم سن کم ناچار شوند سرپرستی خانوار را برعهده بگیرند.
این جامعه‌شناس تاکید کرد که در مواردی نیز این زنان همسری دارند که مصداق “بدسرپرست” محسوب می‌شود و بنابراین زنان خود وادار می‌شوند که مسئولیت خانواده را برعهده بگیرند.
شهین‌دخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، پیش از این اعلام کرده بود که بیش از ۸۰ درصد زنان سرپرست خانوار در ایران بیکارند و فقر زنان سرپرست خانوار را شدیدتر و جدی‌تر از دیگر گروه‌های زنان دانسته بود.
مریم مجتهدزاده، رئیس “مرکز امور زنان و خانواده” تابع نهاد ریاست‌جمهوری نیز وعده داده بود که در سال ۱۳۹۳ زنان سرپرست خانوار در اولویت استخدام در نهادهای دولتی قرار خواهند گرفت و تضمین داده بود که ساعات کاری این زنان از ۴۴ ساعت در هفته به ۳۶ ساعت کاهش یابد. اما این وعده هنوز تحقق نیافته است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.