پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

در تحلیلِ سیاستِ پراتیک ! / اسماعیل هوشیار

اولین موج اعدامهای گروهی توسط حکومت اسلامی بعد از توافق لوزان ، وادارم کرد تا نکاتی را یادآوری کنم ( 26 نفر در مدت 3 روز )…. نیروهای مختلف و افراد مستقل ، هرکدام زاویه ورودی در تحلیل تفاهم لوزان داشتند و نظرات متفاوتی ارائه کردند . خوب یا بد ، غلط یا درست ….معمولا هرکسی به بخشی از واقعییت اشاره میکند . تحلیل عموما ریشه در خواسته های ذهنی و قلبی تحلیلگران دارد و خواسته های ذهنی با واقعیات سیاسی روز تفاوت دارد . اینکه اگر جناح بازها با جناح غازها بنوازند سازها در یک روزی….به سرنگونی حکومت اسلامی ایران میرسیم ! یک تحلیل ذهنی و غیرواقعی ست ، که بیشتر روی آروزهای ذهنی سوار شده است .

تفاهم لوزان اگر در تابستان به توافق جامع رسید ، قبل یا بعد از شادی و عزای نیروی اپوزسیون ایرانی ، بهتر است تمام قطعات پازل را کنار هم بگذاریم تا تصویری واقعی از صحنه داشته باشیم . کاری که عمده نیروهای اپوزسیون تا به حال انجام داده است ، تحلیل ذهنی خودش را به شیوه های جدلی ، به عنوان واقعییت ، با حالت غش و ضعف برای یکی از زورگیرها ، قالب کرده است . مثل این است که عده ای زورگیر در میدانی تجمع کرده اند و مشغول رجز خوانی و زورآزمایی هستند . کنار گود هم تماشاچی های تحلیل گر نشسته اند و اصرار یا دعوا میکنند که کدام زورگیر بهتر است و شرط بندی روی اینکه کدام زورگیر حق است و در آینده پیروز است ! عالیجنابان زورگیر هم با هر وزن و اندازه ای اساسا محل سگ به تماشاچی های اطراف گود نمیگذارد و با خونسردی مشغول کار خودشان هستند !

صحنه سیاسی خاورمیانه به شدت آشفته و ملتهب است . اما همین آشفتگی دلیلی برای درست ندیدن نیست مگر اینکه در توانمان نباشد . در نگاه و تحلیل درست از وقایع صحنه سیاسی ، فراموش نکنیم که مجموعه ای به نام غرب ، سیاستش را با منافعش تنظیم میکند . بقیه کارها و حرفهایش با همین شاغول سیاسی تنظیم است . برای غرب و منافعش اساسا مهم نیست چه گروهی حاکم است و حاکمان با مردم خودش چه میکنند . منافعش ایجاب کند به سادگی زیرهر قول و قراری هم میزند ! درهمین تفاهم لوزان ، مسئولان غربی چندین بار به این موضوع اذعان کردند که توافق اتمی الزاما ربطی به بهتر شدن حقوق بشر ایران ندارد . غرب با شاغول منافع مطلق خودش ، به هیچ غش و ضعفی کردیت جدی نمیدهد.

عده ای طرفدار خط جنگی نئوکان ها….و عده ای دیگر مخالفشان ، و خیلی لوس و بی معنی و کودکانه و میهنی ، مشغول پاره کردن کون هم هستند . در عالم خارج از ذهن ، غرب هم کار خودش را انجام میدهد .

در صحنه سیاسی موجود 3 خط کلی وجود دارد . خط مذاکره و توافق که آمریکا و غرب دراین خط حرکت میکند ، خط جنگی نئوکان های عجول و خط سوم حضور محکم عنصر اجتماعی ! خط سوم تنها خط مشروع سیاسی و مردمی است که اگر در صحنه باشد ، میتواند تاثیرات جدی بر روند قضایای سیاسی بگذارد ، که فعلا فعال نیست . دولت آمریکا و غرب بارها نشان داد یا ثابت کرد که بر سر مسائل استراتزیک و منافع کلان خودش ، اهل جناح بازی و گروه بندی نیست بلکه همه با هم به سوی هدفشان میتازند ! به تجربه دیدیم که وقتی تصمیم گرفتند تا بخشی از مسیرشان را با روشهای جنگی برای بلعیدن عراق پیش بروند ، چطور جورج بوش پسر، از صندقهای انتخاباتی بیرون زد !

دولت آمریکا و غرب در حال سامان دادن به مجموعه ای ، به نام خاورمیانه نوین هستند ، تا به قول خودشان برای 50 سال آینده جا پای محکمی داشته باشند . توافق فرضی اتمی با حکومت اسلامی ایران، بهار موسوم به عرب ، حلقات یک زنجیر هستند . شواهد میگوید که آمريكا ديگر اقدام نظامی گسترده برای ادامه مسیرش در دستور کارش نیست ، بلكه تماما ازمولفه‌های منطقه‌ای استفاده می كند . یمن و سعودی و سوریه و عراق و داعش و اردن و مصر و بقیه موجودی خاورمیانه….همان مولفه های منطقه ای هستند !

ساختار سیاسی و اقتصادی نظم نوین در خاورمیانه بزرگ ، انبساط داخلی درش مستتراست ، منتها و احتمالا با سرعتی کم….! بعد از انجام توافق جامع ، حاکمان فعلی تهران نمیتواند در قدمهای بعد ، هم اعدامهای جمعی را بیشتر کنند یا استمرار دهند ، همزمان چوب تو کون یمن کنند و هم ساختار جدید اقتصادی را بچینند . ولی تا آن زمان برای مهارعنصر اجتماعی هم که شده ، اعدام جمعی را بی مهابا ادامه میدهند . به گزارش تلويزيون سي ان ان در 23 فروردين 93 اوباما در كنفرانس مطبوعاتي بعد از اجلاس سران آمريكاي لاتين در پاناما در قسمت ايران گفت : اگر متقاعد نشويم توافقي نخواهيم كرد….

وقایع سیاسی روزانه در حال پیش رفتن است ، سکوت یا عربده من وغش و ضعف بقیه نیروهای موجود ، سرسوزنی در سیاست عملی غرب تاثیر ندارد . پس وقتی تاثیر عملی و جدی درمیدان سیاست روز نداریم ، من ترجیح میدهم که حداقل واقع بین باشم . گربه های جنگ طلب و موشهای مماشات گر ، میتوانند به پاره کردن کون هم برای اثبات خودشان ادامه دهند . این صحنه و چنین طنز تلخی نه ربطی به مبارزه و منافع مردم دارد و نه ارباب بی مروت را از پیش بردن خطش باز میدارد ! فقط کوتوله های سیاسی از عملکرد و سیاستهای کلان غرب ، یا پلهای پیروزی صلح بر جنگ میسازند و یا شکست و خفت قوم آریایی!

در اینجا مجددا یادآوری کنم که موضوع سلاح اتمی کشک و بهانه است . از حدود 10 سال پیش سالیانه کاخ سفید اعلام میکرد ، که حکومت اسلامی ایران شش ماه یا یک سال با بمب اتم فاصله دارد . واین ادعا هرسال تکرار میشد ، ولی از رسیدن به سلاح هسته ای خبری نبود . طبعا حکومت اسلامی خواهان داشتن سلاح هسته ای بوده وهست . مراکز تحقیقی هسته ای هم دارند ، بودجه های کلان هم صرف شده ، ولی فن آوری سلاح هسته ای را ندارند و باید از جایی تهیه کنند . حتی روسها با تمام اختلاف منافعشان با غرب ، حاضر نیستند تا یک قدرت اتمی را کنار خودشان تحمل کنند . فن آوری سلاح هسته ای مقادیری فوتهای استادی گوزه گری نیاز دارد که هیچکس ، تاکید میکنم هیچکس حاضر نیست آن را در اختیار حکومت اسلامی قرار دهد . موضوع توافق جامع که قرار است در همین تابستان 2015 امضاء شود ، شامل مجموعه ای از مسائل زیربنایی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نوین میشود که اگر جنبه اجرایی پیدا کند ، تبعاتش کل جامعه ایران و خاورمیانه و جهان را مستقیما تحت الشعاع قرار میدهد !

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.