چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

پشت پرده فروش موشک های (اس – 300) روسی به ایران / فرامرز دادرس، پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی

قرارداد فروش موشک های (اس -300) روسی به حکومت اسلامی در دسامبر سال 2005 میان ایران و روسیه امضا شده است، ولی به انگیزه واکنش کشورها یی مانند آمریکا و اسرائیل، تاکنون روسیه از واگذاری این موشک ها به ایران خودداری کرده است. چند سال است که بازار فروش جنگ افزار به ایران و کشور های عربی جنوب خلیج فارس گرم است. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی نیز با سخنان تحریک آمیزش، نقش مدیر تبلیغات و فروش شرکت های اسلحه سازی در خلیج فارس را  بازی می کند.

ویژگی های ضد موشک های روسی اس 300
روس ها می گویند، که موشک های ( اس -300) روسی یکی از پیشرفته ترین موشک های ضد هوایی جهان می باشد. تازه ترین نوع آن میان (195تا300) کیلومتر برد دارد و می تواند هواپیما ها و موشک های بالستیکی را از ارتفاع ده متری تا 27 کیلومتری زمین هدف قرار دهد. سیستم رادار این موشک می تواند، تا شش هدف متحرک را بصورت  همزمان تشخیص دهد.
از 1987 تا امروز، سه مدل  از این موشکها تولید و در نیروهای روسیه، کشور های اروپای شرقی و همچنین یونان و قبرس بخدمت گرفته شده اند. روس ها می گویند که موشک های (اس -300) آن ها با ضد موشک های زمین به هوای آمریکایی (ام آی ام – 104) پاتریوت، برابری می کنند.
تاکنون از موشک های (اس 300-)  روسی در هیچ جنگی استفاده نشده است! و این ادعای روس ها تنها نتیجه آزمایشگاهی و مانور های نظامی آنان می باشد.
موشک های پاتریوت آمریکایی که به تازگی هشت سامانه آن در چهار کشور جنوب خلیج فارس قطر، امارات، بحرین و کویت، مستقر شده است.
پیش از این، در آغاز دهه نود میلادی هنگام جنگ آمریکا با عراق، موشک آمریکایی پاتریوت، در کویت و اسراییل مورد بهره برداری قرار گرفت و نتیجه کار آن رضایت بخش بود.
روزنامه های بلغارستان نیز در تاریخ 12 فوریه 2010، اعلام کردند که صوفیا، میزبان موشک های زمین به هوای آمریکایی (ام آی ام – 104) پاتریوت و موشک های ( اس ام – 3) برای رویا رویی با موشک های میان برد و دور برد، خواهد بود.
ریا کاری خبرگزاری ریا نوستی
خبرگزاری روسیه (ریا نوستی) در روز های 16 و17فوریه از قول  “لئونید ایواشوف” رئیس آکادمی مسائل ژئوپولیتیک روسیه اعلام کرد که احتمال حمله آمریکا و اسراییل به ایران زیاد شده و واگذاری سیستم دفاع ضد موشکی (اس – 300) به ایران می تواند پتانسیل دفاعی ایران را در هنگام حمله احتمالی از سوی آمریکا و اسراییل تحکیم کند.
روز بعد در تاریخ 18 فوریه، خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش داد که : الکساندر فومین معاون شرکت خدمات نظامی و فنی روسیه اعلام کرده که تنها مشکلات فنی باعث تاخیر تحویل این موشک ها به ایران شده است، و به محض رفع مشکلات فنی این موشک ها تحویل ایران خواهند شد امادر مورد ماهیت مشکلات فنی و همچنین زمان مورد نیاز برای حل آنها توضیحات بیشتری ارایه نکرده است.
به گزارش این شبکه خبری، ایران پنج سامانه از موشک های (اس -300 ) از نوع “پی ام یو- 1” را به بهای هشتصد میلیون دلار، از روسیه خریداری کرده است.  بنابراین گزارش، این موشک ها از نوع سیستم های موشکی متحرک بوده و قابلیت مورد هدف قرار دادن هواپیماها و موشک های آمریکایی کروز را دارند !.
ناتوانی پدافند هوایی ایران
پدافند هوایی، رادارها  و هواپیما های نیروی هوایی ایران فرسوده و از رده خارج به حساب می آیند. در مانور های داخلی دیده شده که هر بار یک یا دو فروند از هواپیما ها به دلایل فنی سقوط می کنند.
در صورت حمله احتمالی از سوی اسراییل، آمریکا و متحدانش، آسمان ایران عملاً در اختیار نیرو های بیگانه قرار خواهد گرفت، و همه تاًسیسات کشور و پایگاه های نظامی محروم از پدافند هوایی شده و هدف قرار خواهند گرفت.
در بهمن ماه 1387، نیروی چهارمی در کنار سه نیروی دیگر ارتش بنام  ” قرارگاه پدافند هوایی ارتش ایران  ” از تقسیم نیروی هوایی برپا شد و همه سامانه های پدافند هوایی ؛ رادار ها، دستگاه های گرد آوری اطلاعات، آتشبار های موشکی کوتاه، میان برد و بلند، را زیر فرماندهی این قرارگاه قرار گرفت. تا پیش از آن ارتش ایران از سه نیروی هوایی، زمینی و دریایی تشکیل شده بود.
ایران برای کاهش آسیب پذیری پدافند هوایی خود، در پی بدست آوردن پدافند موشکی می باشد. هم اکنون بخش بزرگی از نیروی پدافند هوایی ایران بر روی 29 سامانه ضدهوایی موشکی روسی (تور- ام1) با برد شلیک 12 کیلومتر و ارتفاع پرواز 6 کیلومتر استوار است. این سامانه ها در ژانویه 2007 از سوی روسیه به ایران واگذار شده است.
نگرانی ها  از واگذاری موشک های ( اس 300) روسی به ایران
گفتگوهای آمریکا، اسراییل، و برخی از کشور های غربی به نمایندگی از کشور های عربی خلیج فارس، با روسیه تاکنون واگذاری این موشک ها را به ایران عقب انداخته است. مفاد قرار داد فروش موشک های ( اس -300) تاکنون محرمانه نگهداشته شده است. ایران و روسیه مایل نیستند که جزییات فنی این قرارداد فاش شود، بی شک  ابزار دیگری نیز در این قرارداد گنجانده شده است .
موشک هایی با کار آیی متوسط برای ایران
روس ها پند سعدی را به گوش می گیرند،  سعدی می گوید: دوست را چندان قوت مده که اگر روزي دشمن شود ، بر تو دست يابد.”
کشورهای تولید کننده و فروشنده اسلحه، همواره به دلایل گوناگون فنی و سیاسی، آخرین تولیدات خود را بگونه کامل در اختیار مشتریان خود قرار نمی دهند، و برخی از توانمندی های جنگ افزار را در اندازه های پایین تری تنظیم می شود. یک ضرب المثل ایرانی می گوید: استاد همیشه یک فن را برای خودش نگهمیدارد.
قدرت موشک هایی که به ایران فروخته شده با توجه به تهدیدات احتمالی از سوی کشور های همسایه ایران تنظیم خواهد شد، و نه برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا و اسراییل، و از اینرو از کارآیی متوسطی برخوردار خواهند بود.
گفته می شود که نوع موشک هایی که به ایران تحویل خواهد شد، برای برد صد و بیست کیلومتری و ارتفاع انهدام هدف، شصت متری  تنظیم خواهند شد !.
کلاهبرداری روس ها
کارشناسان نظامی می دانند که موشکهای کروز آمریکایی می توانند در ارتفاع پانزده تا صد متری هم پرواز کنند، بنابراین در ارتفاع زیر شصت متر قادرند از دید رادار موشک هایی که قرار است به ایران داده شود در امان بمانند، از سوی دیگرهواپیما های آمریکایی و اسراییلی نیز سال ها ا ست که برای پرواز در ارتفاع پایین تمرین می کنند و توان این گونه عملیات را دارا هستند.
بازار گرمی مسکو
به نوشته روزنامه حکومتی آفتاب، به نقل از  خبرگزاری اینترفاکس،در تاریخ بیست فروردین 1386،  ژنرال لئونید ایواشوف رئیس آکادمی «مسائل ژئوپولتیک» روسیه گفت که کاخ‌سفید برنامه‌های از پیش طراحی شده خود در خصوص حمله به ایران را کنار نگذاشته است.
ژنرال لئونید ایواشوف افزود: «آمریکایی‌ها همچنان در حال ایجاد مقدمات لازم برای حمله به تاسیسات راهبردی ایران هستند، سه گروه بزرگ از کشتی‌های جنگی آمریکا آرایش جنگی خود در خلیج فارس و دریای عمان را حفظ کرده و چهار صد و پنجاه، موشک کروز برای شلیک آماده شده‌اند».
ایواشوف پیش‌بینی کرد که حمله نظامی علیه ایران با حملات موشکی و هوایی بزرگ غافلگیرانه آغاز خواهد شد و ارتش ایالات متحده در وهله نخست خواهد کوشید تا با استفاده از موشک‌های تام‌هاوک و بمب‌افکن‌های استراتژیک خود سیستم دفاع هوایی ایران را از کار بیاندازد.
رئیس آکادمی «مسائل ژئوپولتیک» روسیه در ادامه گفت: «مطابق اطلاعات ما در هر کدام از حملات مقدماتی که نیروی هوایی آمریکا برای از کار انداختن سامانه دفاع هوایی ایران انجام خواهد داد، صد و پنجاه هواپیما شرکت می‌کنند و تمام تلاش آنها این خواهد بود که پیش از هر چیز دستگاههای رادار و بیش از 30 سیستم متحرک پرتاب موشک را که ایران هم ‌اینک در اختیار دارد منهدم کنند».
اشاره ژنرال لئونید ایواشوف، به 29سامانه موشکی روسی از نوع (تور- ام1) است که از سال 2007 در اختیار ایران است. وی همچنین ابراز عقیده کرده که با خاتمه این مرحله از عملیات ارتش آمریکا به سراغ اهداف اصلی خود در خاک ایران خواهد رفت که شامل تاسیسات هسته‌ای، مراکز فرماندهی و کنترل، کشتی‌های جنگی، بنادر و فرودگاهها می‌شود.
پاداش عربستان به روسیه
روسیه به ساخت موشک پیشرفته ای  بنام ( اس -400) نیز دست زده است و عربستان برای خرید این نوع موشک با روسیه در حال گفتگو می باشد. روس ها از فروش ( اس -400) به ایران خودداری کرده اند. عربستان با خرید این موشک ، پاداش روس ها را برای عدم فروش (اس -400) به ایران، و پایین آوردن کار آیی موشک های (اس – 300) فروخته شده  به ایران می پردازد.

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.