چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

داعش شهر باستانی “نمرود” را با خاک یکسان کرد + ویدیو

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) تصاویر ویدیویی را بر روی اینترنت قرار داده که در آن نشان داده می‌شود که نیروهای این گروه درحال تخریب شهر باستانی نمرود در عراق هستند.

این تصاویر گزارشهای پیشتر در ماه مارس سال جاری میلادی را اکنون تایید می‌کند که نیروهای داعش به تخریب این شهر باستانی دست زده‌اند.

تصاویر این ویدیو نشان می‌دهند که نیروهای داعش از بولدوزر و مواد منفجره برای تخریب باقیمانده‌های این شهر باستانی استفاده کرده‌اند.

پیشتر در ماه مارس (اواسط اسفند سال گذشته خورشیدی) و به دنبال گزارشهایی مبنی بر تخریب نمرود، سازمان یونسکو تخریب این شهر باستانی در نزدیکی موصل را توسط داعش جنایت جنگی خواند.

ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد با محکوم کردن این اقدام گفت: “هیچ توجیه سیاسی یا مذهبی برای تخریب میراث فرهنگی وجود ندارد.”

این اقدام داعش همچنین با خشم باستان شناسان و مقام‌ها مواجه شد، پیشتر یکی از باستان‌شناسان عراقی در واکنش به این اقدام گفت: “آنها (داعش) در صدد پاک کردن تاریخ کشور ما هستند.”

جان کرتیس، مسئول مؤسسه مطالعات عراق در بریتانیا نیز در واکنش به این گزارشها در ماه مارس گفته بود: “این جنایتی هولناک علیه میراث فرهنگی جهان است.”

آقای کرتیس شهر نمرود را “بهترین محل حفظ شده از زمان آشوریان در عراق” دانست.

قبلا نیز داعش دست به تخریب آثار باستانی در موزه موصل زده بود. آنها در این خصوص گفتند که این آثار تاریخی مصداق “بت پرستی” است و باید چنین آثاری را خراب کرد.

شهر تاریخی نمرود که از آن به عنوان نگین تمدن آشوری یاد می‌شود در قرن ۱۳ پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی موصل، بنیان گذاشته شد.

استان نینوا که شهرهای موصل، نمرود و برخی از مکان‌های تاریخی دیگر عراق در آن قرار دارند از تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف شبه‌نظامیان داعش در آمده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.