چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

صدور حکم اعدام برای 3 زندانی سیاسی کُرد

سه زندانی سیاسی کُرد از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه از طریق بمبگذاری و عضویت در”كومه له” به اعدام محکوم شدند.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان, صابر شیخ عبدالله دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، حسین عثمانی و دیاکو رسول زاده روز سه شنبه ۱۸ فرودین ماه ( ۷ آوریل ) از سوی اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه احضار و صدور حکم اعدام به اتهام بمبگذاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ریاست قاضی احمد جوادی‌کیا رسما به آنها ابلاغ شد اما حسین عثمانی حاضر به امضا برگه‌ی دریافت ابلاغیه نشده است.

این منبع در خصوص بازداشت هر سه زندانی سیاسی کُرد گفت که روز ۱۲ اسفندماه سال ۹۲ حسین عثمانی به همراه دیاکو رسول‌زاده در منازل خویش و صابر شیخ عبدالله نیز در روز ۲۴ اسفندماه در شهر مهاباد بازداشت و هر سه نفر به بازداشتگاه امنیتی وزارت اطلاعات در شهر ارومیه منتقل شدند. هر سه نفر برای اعتراف به شرکت در بمبگذاری شهر مهاباد در شهریورماه سال ۸۹ تحت فشار و شکنجه بوده‌اند. آنها در سه ماه اول بازداشت به صورت شدید تحت شکنجه‌ی شدید فیریکی و روحی قرار گرفته تا جایی که هر سه نفر مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی در این زمینه شدند اما “كومه له” با انتشار بيانيه ای ضمن رد ادعاها و اتهامات وزارت اطلاعات، انجام دادن هر گونه حرکت تروریستی را محکوم کرد.

وزارت اطلاعات در روز ۲۸ اردیبشت ماه سال ۹۳ با صدور اطلاعیه‌یی از بازداشت سه نفر از ” عاملان این بمبگذاری ” خبر داد این در حالی بود که بیش از سه سال قبل از آن یعنی در ۴ مهرماه سال ۸۹ عبدالرسول محمودآبادی، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا از کشته شدن ۳۰ نفر از عاملان این بمبگذاری خبر داده بود. محمودآبادی، در خصوص هویت عاملان به خبرگزاری حكومتى فارس گفته بود که : “در نخستین ساعات پس از عملیات تروریستی مهاباد موضوع مورد رصد و بررسی قرار گرفت و با مشاركت مردم سرنخ‌های خوبی به دست آمد كه منجر به انهدام شبكه بزرگ تروریست‌ها شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه‌ریز اصلی اقدام تروریستی مهاباد سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) و آمریكا (سیا) بوده است.”

به گفته‌ی این منبع مطلع که از نزدیک در جریان پرونده آنها بوده است بازجویان وزارت اطلاعات ابتدا با شکنجه و سپس با تشویق به همکاری، به هر سه زندان قول داده که در صورت بر عهده گرفتن این بمبگذاری آنها را آزاد خواهند کرد ولی در صورت عدم قبول آن، با پرونده سازی وزارت اطلاعات آنها را به اعدام محکوم خواهند کرد.

شدت این فشار و شکنجه‌ها تا حدی بوده که هر سه نفر به مدت نزدیک به یک سال در بازداشتگاه امنیتی شهر ارومیه نگهداری شده و سپس در اواسط اسفندماه سال گذشته ( سال ۹۳ ) به دادگاه انقلاب شهر مهاباد منتقل شده و بعد از صدور کیفرخواست به اتهام شرکت در بمبگذاری و عضویت در “کومه له” به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. هر سه نفر اجازه داشتن وکیل تعیینی را نداشته و در جلسه‌ی دادگاه نیز حسین عثمانی ضمن رد اعترافات درج شده در پرونده رسما به قاضی جوادکیا اعلام کرده که تحت شکنجه‌ی شدید قرار گرفته و آثار به جای مانده از شکنجه‌ی را به قاضی نشان داده است اما قاضی نسبت به این دفاعیات بی‌توجه بوده است. بعد از انتقال هر سه زندان به زندان ارومیه به دستور دفتر ویژه‌ی اداره اطلاعات در زندان مرکزی ارومیه حسین عثمانی به بند ۱۰ بند مواد مخدر ، صابر شیخ‌ عبدالله به بند ۲ و دیاکو رسول‌زاده به بند جوانان منتقل شده و هر سه نفر نسبت به ارتباط با رسانه‌ها تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌‌اند.

شبکه‌ی بین المللی پرس تی وی جمهوری اسلامی ایران در شهریورماه سال ۹۳ با انتشار فیلمی اقدام پخش اعترافات گرفته شده از این زندانیان کرد.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.