چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اسراییل: اقدام نظامی علیه ایران هنوز محتمل است

یک وزیر دولت اسراییل روز دوشنبه ۱۷ فروردین گفت به رغم توافق هفته گذشته بین شش قدرت بزرگ جهانی و ایران، هنوز هم اقدام نظامی علیه برنامه‌های هسته‌ای این کشور یک گزینه محتمل است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،یووال اشتاینیتز، وزیر امور استراتژیک دولت اسراییل که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به برنامه اتمی ایران تاکید کرد که اسراییل راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما «راه حل نظامی» هنوز موجود است.

وی اظهار داشت: «راه حل نظامی مطرح بوده، هنوز هم مطرح است و مطرح خواهد بود. اسراییل باید در مقابل هر تهدیدی از خودش دفاع کند. این حق و وظیفه ما است که درباره نحوه دفاع از خودمان تصمیم بگیریم. به ویژه زمانی که امنیت ملی و موجودیت ما در معرض خطر باشد.»

بر اساس توافق بین شش قدرت بزرگ جهانی و ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ازای محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور لغو می‌شوند. رهبران اسراییل اما معتقدند که با این توافق بخش زیادی از تاسیسات و زیرساخت‌های اتمی ایران دست نخورده می‌مانند و به همین دلیل ایران توان کافی برای توسعه و ساخت سلاح اتمی را حفظ می‌کند.

در این حال آقای اشتاینیتز که یکی از افراد مورد اعتماد بنیامین نتانیاهو است، می‌گوید که دولت اسراییل در ماه‌های آینده با رهبران شش کشور بزگ جهان گفتگو خواهد کرد تا در دور نهایی مذاکرات با ایران با سختگیری بیشتر برخورد کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با توجه به خصومت طولانی بین دو کشور و شعارهای برخی از رهبران ایران برای نابودی اسراییل، حمایت ایران از گروه‌های تندرو ضد اسراییلی و همچنین ساخت موشک‌های دوربرد با قابلیت نصب کلاهک اتمی، اسراییل یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند. اسراییل که خود یک قدرت هسته‌ای تلقی می‌شود می‌گوید ایران مجهز به سلاح اتمی می‌تواند باعث شروع مسابقه تسلیحاتی در یکی از بحرانی‌ترین مناطق دنیا شود.

شش قدرت بزرگ جهانی و ایران پس از سال‌ها مذاکره، پنج شنبه گذشته در لوزان سوئیس در مورد چارچوب توافق هسته‌ای به نتیجه رسیدند.

هدف این توافق کاهش قابل ملاحظه توان ایران در فناوری ساخت سلاح هسته‌ای در مقابل تسهیل تحریم‌های اقتصادی است. بنا به مفاد این توافق، ایران متعهد می‌شود ظرفیت‌های اتمی‌اش را به مدت ده سال کاهش دهد و بخشی از این فعالیت‌ها را به مدت پنج سال محدود کند. ایران همچنین به همکاری مستمر با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بین المللی ملزم شده است.

بنیامین نتانیاهو معتقد است بر اساس این توافق بخش زیادی از تاسیسات و زیرساخت‌های هسته‌ای ایران از جمله تاسیسات تحقیقاتی و سانتریفیوژ‌های غنی سازی اورانیوم، دست نخورده باقی می‌مانند. او همچنین می‌گوید مسئله حمایت ایران از گروه‌های مسلح تندرو در سراسر منطقه خاورمیانه در این توافق نادیده گرفته شده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.