چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

شکست راستی آزمایی ی جمهوری اسلامی در بدو رسیدن ظریف به ایران / زمان فیلی

با پایان رسیدن دوره ی دیگری از مذاکرات اتمی رژیم جمهوری اسلامی با غرب، رسانه های داخل ایران و همچنین از اصلاح طلبان حکومتی با جو سازی سعی بر این داشتند و دارند که آن چه در لوزان سویس گذشته را پیروزی و شکست غرب خطاب کنند!

بر همین اساس تعدادی را به خیابان هم نیز فرستادند تا همانند همیشه با شادی نمایی بر واقعیت ها خط بطلان بکشند . اما آن چه که در این مذاکرات منتج شد نه توافق و نه تفاهم بلکه بیانیه یی بود که از سوی هر دو طرف قرائت گردید تا در تابستان پیش روی در صورت پایبندی حکومت اسلامی به آن وارد مرحله ی بعدی از مذاکرات شود که از آن به عنوان راستی آزمایی نام برده شد.

بیانیه ی مذکور که به زبان های زنده ی دنیا نیز ترجمه گردیده است همگی در یک راستا و آن چه به زبان فارسی ترجمه شده است در جهتی دیگر و چون همیشه برای فریب مردم به عنوان مصرف داخلی در ویرایش های مختلف تکثیر شده است که در آن شکست دولت های غربی در برابر برنامه ی هسته یی جمهوری قید و آن را به بوق و کرنا نواخته اند که جواد ظریف وزیر امور خارجه و نماینده ی مسئله ی هسته یی اولین کسی بود که چه در لوزان و چه در بدو ورود به تهران با وارونه جلوه دادن معاهدات آن چه را خود به امضا رسانیده را نقض و گونه یی دیگر تفسیر کرد که همین را می توان اولین برگ شکست بیانیه یی دانست که شرط راستی آزمایی خطابش کردند.

صحبت های جواد ظریف در رسانه های خودی چنان است که پنداری این جمهوری اسلامی است که قدرت های جهانی را به میز محاکمه فراخوانده تا برنامه ی هسته یی ی رژیم را به رسمیت بشناسد .

ظریف معتقد است در برنامه های هسته یی منعقد در بیانیه هیچ خللی به آن چه که جمهوری اسلامی برای آن سال هاست به مردم و کشور ضرر و زیان وارد آورده است وارد نشده و کماکان به همان شیوه ی مد نظر خود ادامه خواهند داد که باید از ایشان پرسیده شود هدف شما از رفتن به سویس چه بوده است و آیا با میل خود رفتید یا همین قدرت شما را مجبور به تن دادن عقب نشینی طبق بیانیه ی رسمی کردند؟

وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی در آخرین کنفرانس خبری تاکید می دارد که برنامه ی غنی سازی ادامه خواهد داشت و تولید اورانیوم غنی شده ی پنج درصدی در کشور به شکل گذشته ادامه خواهد یافت و هیچ یک از مراکز غنی سازی نیز تعطیل نخواهد شد و این در حالی است که باراک اوباما می گوید توافق به منزله ی پذیرفتن تمام معاهدات بوده و تخطی در یکی از موارد به امضا رسیده، رسیدن به توافق را خواهد شکست.

ظریف اما می افزاید: تفسیری که آمریکا از ان پی تی دارد مورد قبول اکثریت جامعه ی بین المللی نیست و هیچ جای معاهده نیز به نیروگاه و راکتورهای تحقیقاتی و هیچ گونه برنامه ی هسته یی ی جمهوری اسلامی صجت نشده است! لذا آن چه می شنوید مغلطه است.

وی که از طرف مردم ایران هم سخن می گفت : اضافه کرد: مردم ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد دولت آمریکا با رفتار خودش تلاش کند لااقل به این بی اعتمادی دامن نزند و افزایش ندهد! باری سخنان محمد جواد ظریف به گونه یی است که جهان غرب متعهد شده است جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت پذیرفته است! و چنان از موضع قدرت سخن می گوید که پنداری به معامله دو کیلو پیاز در مذاکرات لوزان پرداخته است و این در حالی می باشد آن چه را که آقای ظریف و رژیم جمهوری اسلامی به آن تن داده و به امضا رسانیده بقای این حکومت استبدادی را تعیین خواهد کرد.!ُُ و این بیانات بی پایه و خارج از حقیقت را می توان شکستن تعهدات مذاکراتی خواند که جمهوری اسلامی در آن شکست خورد و خود آن را پیروزی می خواند.!ُُ

photo.php

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.