سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

مرگ یک شهروند دیگر کُرد به دلیل انفجار مین

به دلیل انفجار مین در مناطق مرزی استان آذربایجان غربی یک شهروند کُرد اهل کُردستن ترکیه جانش را از دست داد.

به گزارش “زاگرُس پُست”، شب چهارشنبه 12 فروردین ماه، یک شهروند کُرد اهل منطقه “ماردین” کُردستان ترکیه که در نوار مرزی استان آذربایجان غربی به دلیل انفجار مین جانش را از دست داده است.

هویت این شهروند کُرد “بیرم آکداش” 42 ساله اعلام شده و گفته می شود مدتی پیش به منظور ملاقات اقوام و آشنایان به ارومیه سفر کرده و در حین بازگشت در کوه “شهیدان” دچار این حادثه گردیده است.

منابع محلی می گویند، “بیرم” چند ساعت بعد از رخداد این حادثه و خبردار شدن و به یاری شتافتن وی توسط مردم منطقه هنوز زنده مانده، اما به دلیل کاری بودن جراحت و خونریزی شدید جانباخته است.

همچنین روز دوشنبه 10 فروردین ماه 5 تن از نیروهای هنگ مرزی مستقر در پاسگاه “سه تپان” در منطقه مرزی سومار از توابع این شهر، به دلیل انفجار مین کشته شده اند.

طی روزهای اخیر نیز در زمان تعقیب و گریز کاسبکاران و کولبران کُرد در مرز شهرهای سقز و بانه، 2 تن از نیروهای سپاه پاسداران به دلیل انفجار مین زخمی شدند.

این در حالیست، که در نخستین روزهای عید نوروز نیز 4 شهروند کُرد اهل منطقه ثلاثی باباجانی، که یکی از آنها کودک بوده است به دلیل انفجار مین زخمی شده اند.

همچنین روز 10 اسفندماه 5 دانش آموز به نامهای امیر محمد 8 ساله و امیر حسین پیکانی 11 ساله (برادر) فرزند یدالله، محمد و مهدی باباخانی 7 و 8 ساله (برادر و فرزند علیمردان و هادی ملکیان فرزند کرم، به دلیل انفجار خمپار زخمی و قطع عضو شده و بعد از چند روز یکی از آنان به دلیل شدت جراحت جانش را از دست داد.

شایان ذکر است، اکنون 16 تا 30 میلیون مین در مناطق مرزی کُردستان، کرمانشاه، ایرام، ارومیه و خوزستان وجود دارد و جمهوری اسلامی تا کنون تلاش جدی برای جمع آوری این مین ها انجام نداده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.