چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

حمله نظامی عربستان به حثی های یمن و موضع جامعه جهانی

حمایت قاطع کشورهای منطقه از جمله مصر از عملیات نظامی عربستان علیه نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن.

نیروهای نظامی عربستان بامداد پنج شنبه برای جلوگیری از پیشروی شبه نظامیان شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، به عملیات گسترده ای در این کشور دست زده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده های عربستان مواضع حساس شبه نظامیان شیعه الحوثی را بویژه در صنعا پایتخت یمن هدف حملات گسترده هوايی قرار داده اند. مقر فرماندهی حوثی ها و انبارهای تسلیحات و هواپیماهای تحت کنترل آنها در این حملات منهدم شده اند.

در صنعا کاخ ریاست ‌جمهوری که در کنترل حوثی هاست در اثر بمباران به آتش کشیده شد.

برخی منابع یمنی از کشته شدن عبدالملک الحوثی رهبر شبه نظامیان شیعه و برادرش و همچنین شماری از فرماندهان نظامی آنها در حملات هوایی بامداد امروز خبر دادند.

سفیر عربستان در آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که 10 کشور در حمله به شبه نظامیان شیعه یمن مشارکت دارند که پنج کشور عرب حاشیه خلیج فارس جزئی از آنها هستند.

وی افزود: عملیات نظامی ما با هدف نجات یمن و دولت قانونی آن انجام می شود و ما برای آغاز این عملیات با آمریکا مشورت کردیم.

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما از طرح حمله مطلع بوده و دستور داده است تا از این عملیات پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی صورت گیرد.

دولت آمریکا عملیات نظامی عربستان و متحدانش را حمایت از حکومت قانونی یمن عنوان کرده است.

مصر نیز حمایت خود را از عملیات نظامی علیه شبه نظامیان شیعه الحوثی در یمن اعلام کرد.

منابع مصری اعلام کردند کشتی های جنگی مصر برای شرکت در عملیات نظامی علیه انصار الله در یمن و تامین امنیت خلیج عدن از کانال سوئز به طرف عربستان حرکت می کنند .

منبع نظامی مصر هدف اصلی از اعزام کشتی های جنگی این کشور به عربستان و استقرار آنها در خلیج عدن را جلوگیری از ارسال سلاح از خارج (از ایران) به گروه انصارالله اعلام کردند.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و رهبر جریان نزدیک به غرب در این کشور نیز در واکنش به حملات نظامی علیه حوثی ها گفت: دخالت جمهوری اسلامی ایران در یمن واکنش کشورهای عربی را ایجاب می کند. مردم یمن از دخالت نظامی کشورهای منطقه علیه حوثی ها حمایت خواهند کرد.

پیش تر گفته شده بود که شبه نظامیان شیعه الحوثی به شهر عدن نزدیک شده اند. پس از اعلام این خبر وزیر خارجه یمن خواستار مداخله نظامی کشورهای عربی شد و اعلام کرد: ما از جامعه جهانی می خواهیم به دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی یمن پایان دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ايران برای کمک به حوثی ها پل ارتباطی هوايی با يمن ايجاد کرده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.