آمار ایدز در کُردستان تکان دهنده است

میزان آلودگی کودکان به ویروس HIV در استانهای کُردنشین، سه برابر میانگین ایران است و خانم های شناسایی شده مبتلا به ایدز در استانهای ارومیه، سنندج، کرمانشاه و ایلام، هم دو برابر متوسط ایران می باشند.

به گزارش ماف نیوز، یک کارشناس می گوید: بیماری ایدز درمانی ندارد و دارو و مراقبت های بهداشتی و درمانی بعد از مبتلا شدن میزان بقاء را زیاد می کند و تنها راه، پیش گیری می باشد اما متاسفانه ب علت محروم ماندن مناطق کُردنشین، هر روز این بیماری افزایش می‌یابد.

“بهمن رضاپور” کارشناس DNA , تشخیص ایدز می گوید: نشست و برخاست، دست دادن، و روبوسی، عامل انتقال نیست و نباید از این افراد دوری کرد بلکه باید افراد مبتلا مورد حمایت قرار گیرند به آن ها مشاوره داده شود و با توجه به این که بیماری در فاصله زمانی زیادی حدود ۱۰ تا ۱۶ سال پس از ورود ویروس نمایان می شود باید از هم اکنون اقدام های پیش گیرانه را انجام داد.

وی که اخیرا پایان‌نامه‌ی خود را به وضعیت ایدز در مناطق کُردنشین اختصاص داده بود، اعلام داشت: ایدر در مناطق کُردنشین در استانهای کُردنشین، سه برابر میانگین ایران است.

رضاپور میگوید: طبق آمار و ملاحضاتی که در تحقیقات خود داشته است: آمار خانم های شناسایی شده مبتلا به ایدز در استانهای ارومیه، سنندج، کرمانشاه و ایلام، هم دو برابر متوسط ایران می باشند که این نیز به نوبه‌ی خود، یک معضل بزرگ به شمار می‎آید.

بیماری ویروسی ایدز، که گلبول های سفید بدن را مورد تهاجم قرار می دهد و بدن را ضعیف می کند، در دنیا افراد بسیاری را مبتلا کرده است و حدود ۴۵ میلیون نفر تاکنون شناسایی شده اند. ویروس ایدز در بدن انسان بین ۱۰ تا ۱۶ سال طول می کشد تا به بیماری تبدیل شود و علائم خود را نشان دهد.

بیشترین آمار ابتلا به ایدز، از رابطه‌های جنسی ناسالم و از تزریق سرنگهای ناشی از مواد مخدر از سوی افراد مختلف و مشترک بوجود می‌آید.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.