سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

خطر نابودی در کمین بزرگترین غار آبی آسیا در کرمانشاه

بزرگترین غار آبی آسیا در کرمانشاه با همه دالان های دیدنی اش از تالار عروس گرفته تا ایوان های چشم نواز میسر برزخ و بلور در معرض از دست دادن بی رویه رطوبت و تخریب قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، قوری قلعه بزرگترین غار آبی آسیا است که دیرینه شناسان پیشینه آن را ۶۵ میلیون سال پیش تخمین زده اند.

جاذبه بی نظیر گردشگری در مجاورت روستایی به همین نام و در 25 کیلومتری شهر روانسر از توابع استان کرمانشاه قرار دارد که نام هفتمین اثر طبیعی ملی ثبت شده ایران را یدک می کشد و اولین بار در سال ۱۳۵۵ توسط تیمی از غارشناسان انگلیسی کشف شد.

در سال ۱۳۵۷ غارشناسان فرانسوی تا عمق ۵۵۰ متری غار پیشروی کردند و در سال ۱۳۶۰ گروهی از غارنوردان کرمانشاهی تا ۳ کیلومتری دالان های اعجاب انگیز غار پیش رفتند.

کل غار ۱۲ کیلومتر است که البته همچنان بخش های زیادی از آن نا شناخته باقی مانده است. دمای ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گرادی همیشه ثابت داخل آن نیز باعث تبدیل شدن به مأوای گونه نادری از خفاش به نام گوش موشی شده است.

این غار با تالارهای خیره کننده عروس، بلور، مسیر برزخ، مریم و کوهان شتر یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری ایران است که البته حدود ۵۰ هزار سال پیش مردان شکارچی از عصر سنگ در آن سکنی می گزیدند و در سالهای گذشته نیز آثاری تاریخی از اواخر دوره ساسانی شامل ۸ ظرف نقره ای با نقش های چشم نواز در کف آن اکتشاف شده است.

نوعی خفاش به نام “خفاش گوش موشی” در قوری قلعه زندگی می کنند, که زیبایی خاصی به این مکان بخشیده اند.

بنا به تحقیق کارشناسان آثار باستانی، غار قوری قلعه حدود 50 هزار سال پیش, مردان شکارچی در زمان حیات سنگی در آن زیسته و طی سال های اخیر نیز چندین آثار زمان ساسانیان در این مکان کشف شده است.

در ورودی غار به دلیل بی توجهی مراجع مربوطه و بازدید بی رویه و همچنین به دلیل ورود هوای گرم خارج از غار به داخل، دچار نمناکی شده و استفاده از چراغ روشنایی بسیاری از جوانب طبیعی آن را از بین برده ونمناک شده و در حال تخریب می باشد.

غار قوری قلعه (2) غار قوری قلعه (3) غار قوری قلعه (4) غار قوری قلعه (5) غار قوری قلعه (6)

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.