چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

درخواست عربستان از کشورهای منطقه برای اتحاد علیه‌ داعش و ایران

عربستان سعودی خواستار آن است که کشورهای سنی منطقه با کنار گذاشتن اختلافات، در برابر تهدید مشترکی که از ناحیه ایران و گروه داعش متوجه آنهاست، متحد شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در دیدار با سران کشورهای عرب حاشیه خلیج، همچنین اردن، مصر و ترکیه خواستار کنار گذاشتن اختلافات اعراب به‌خصوص بر سر گروه اخوان‌المسلمین شده است.

عربستان سعودی در زمان پادشاهی ملک عبدالله، امارات متحده عربی و بحرین از کشورهای عربی بودند که از برکناری آقای مرسی توسط ارتش مصر و ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی، فرمانده سکولار ارتش مصر، به جای محمد مرسی حمایت کردند. این کشورها حتی سفرای خود را از قطر به خاطر حمایت این کشور از اخوان‌المسلمین فرا خواندند.

رویترز گزارش داده که پادشاه جدید عربستان سعودی از روش‌های متنوع‌تری در مقایسه با پادشاه سابق استفاده می‌کند. این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات عرب می‌نویسد که ملک سلمان تلاش می‌کند تا کشورهای سنی را متحد کند.

در این گزارش از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین نگرانی» عربستان سعودی نام برده شده است. قدرت گرفتن حوثی‌های شیعه‌مذهب در یمن و برکناری دولت قانونی این کشور توسط آنها و حضور از سوی دیگر سعود الفیصل که‌ در کنفرانس خبری مشترک با جان کری همتای آمریکایی خود در ریاض سخن می گفت، از دخالت ایران در عراق، ابراز تأسف کرد.سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان سعودی، با اشاره به بازپس‌گیری شهر تکریت در عراق، که یکی از نزدیکترین پایگاه‌های داعش به بغداد به شمار می‌رود، گفت: تکریت نمونه خوبی است از آن چیزهایی که ما را نگران می‌کند. ایران در حال به دست گرفتن کنترل عراق است.

فرماندهان و نیروهای نظامی ایران در عراق، از دلایل اصلی این نگرانی اعلام شده است.

شایان ذکر است برداشته‌ شدن فشارها از روی جمهوری اسلامی پس از توافق احتمالی با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران، یکی دیگر از مسائلی است که نگرانی عربستان سعودی را افزایش داده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.