چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

“زاگرُس” در معرض خطر از بین رفتن است

عوامل نامساعد طبیعی و سوء مدیریت انسانی در دو استان کرمانشاه و ایلام موجب شده که درختان بلوط زاگرُس در خطر نابودی کامل قرار گیرند.

به گزارش ماف نیوز، درختان بلوط منطقه بر اثر مشکلات مختلفی نظیر خشکسالی، ریزگردها، تغییر اقلیم آب و هوایی و نیز فعالیت‌های عمرانی و آتش‌سوزی دچار نابودی کامل و از بین رفتن نماد زیبایی زاگرُس شده است.

درختان بلوط، ۹۰ درصد از پوشش ۶۰۰ هزار هکتاری جنگل استان ایلام و بخش عمده‌ای از مناطق استان کرمانشاه را تشکیل می‌دهند.

وجود “بیماری زغالی بلوط” که هیچ‌گونه درمانی ندارد، شرایط لایه‌لایه شدن پوست تنه‌ی درختان و هجوم آفات چوبخوار را فرآهم آورده و لطمات جبران‌ناپذیری را به اکوسیستم این دو استان تحمیل کرده است.

طرح پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط در یکصدهزار هکتار از عرصه‌های مناطق جنگلی راه را به جایی نبرده و در این ارتباط دست به دامان “همکاری آحاد مختلف مردم بومی” شده‌اند.

بارش متوالی ریزگردها باعث گردیده که روزنه‌ی تنفسی درختان مسدود و خشک شده و اقداماتی نظیر حذف درختان خشک و آفت‌زده و بیمار و خارج کردن آن‌ها از جنگل‌ها و نیز هرس بهداشتی نتیجه‌ی ملموسی درپی نداشته باشد.

ایلام در بین ۱۱ استان زاگرس نشین در رده‌ی چهارم در زمینه‌ی میزان مساحت جنگل قرار دارد و بر اساس برآورد انجام شده نزدیک به 10 درصد از ۶۴۲ هزار هکتار جنگل‌های بلوط استان ایلام خشک شده‌اند و سهم کرمانشاه نیز در خشکیدگی جنگلها، سهمی مشابه استان ایلام است.

عُمق فاجعه وقتی نمایان می‌شود که بدانیم ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا یک درخت بلوط بزرگ شود و نهادهای حکومتی تاکنون برنامه‌ای مدون و سراسری در منطقه نداشته و کمترین توجه را به استان مبذول داشته‌اند.

طی یک سال اخیر به دفعات خبرگزاری‌های حکومتی از فاجعه‌ی زیست‌محیطی در دو استان ایلام و کرمانشاه گزارش تهیه نموده‌اند اما تاکنون نهادهای متولی و ذیربط در این باره هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

دو استان ایلام و کرمانشاه، دارای بیش از ۳۵ پستاندار و ۱۸۳ پرنده و از مناطق با ارزش و زیبای ایران با حساب می‌آیند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.