سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

۶۰ درصد کالاهای قاچاق از مرزهاى رسمی وارد می ‌شود

در حالی که همین چندی پیش وزیر کشور از سر ریز “پول کثیف” قاچاق مواد مخدر به عرصه سیاسی و انتخابات در ایران خبر داده بود، حالا یک مقام مسئول دیگر، پرده از حجم ۶۰ درصدی قاچاق از مبادی رسمی به درون کشور خبر می‌دهد؛خبری که گویای بخش دیگر از فساد سیستماتیک در ایران است.

محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان با اعلام این موضوع گفته‌ است در حال حاضر ۹۵ درصد از کسانی که کارت بازرگانی دارند اشخاص حقیقی هستند اما بسیاری از این افراد تنها به اسمشان کارت بازرگانی گرفته شده و حتی خودشان نیز خبر ندارند و چندی پیش بود که‌ اعلام شد ۱۸۰۰ خودروی لوکس به نام یک خانم روستایی به کشور وارد شده است.

وی افزود همیشه تفاوت میان کالاهای وارد شده به کشور و کالاهای ثبت شده در گمرک، آمار قاچاق را نشان نمی‌دهد چرا که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کالاهای قاچاق شده از طریق قاچاق رسمی هستند، یعنی واردکنندگان کالا را از طریق تعرفه دیگری، به نام یک کالای دیگر وارد کشور می کند.

افشاگری او درباره قاچاق پس از آن صورت گرفته که هفته گذشته، حبیب‌اله حقیقی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گردش مالی قاچاق در کشور را سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و افزوده بود: این در حالی است که بودجه عمرانی کشور فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، بلندپایه ترین مقامی است که در روزهای اخیر به ارتباط مستقیم قاچاق و سیاست اشاره کرده است. او سخنان خود را به مبحث قاچاق مواد مخدر محدود کرده و گفته بود: “آمارهای مختلفی از قاچاق در کشور اعلام می‌شود. به عنوان مثال رقم قاچاق کالا را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. اگر قاچاق مواد مخدر هم ۱۰ میلیارد تومان باشد، می‌توان گفت ۲۰ هزار میلیارد تومان از مجاری پنهان وارد اقتصاد می‌شود و دیگر نمی‌توان گفت این اقتصاد سالم است و کسی که این پول‌ها را دارد به راحتی نفوذ می‌کند و آدم‌ها و قوانین را می‌خرد و مشکل ایجاد می‌کند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.