چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

مرگ دهها هزار تن به دلیل مصرف مواد مخدر در ایران

پزشکی قانونی ایران گزارش داده است که بیش از ۳۹ هزار ایرانی طی ۱۰ سال بر اثر «سوء مصرف موادمخدر» جان خود را از دست داده اند.

آمارهای پزشکی قانونی ایران حاکی از آنست که‌ از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ طی ۱۰ سال حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که میانگین آماری آن، مرگ روزانه ۱۰ نفر طی ده سال گذشته است.
روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی شمار معتادان به ماده مخدر شیشه را ۳۴۵ هزار تن اعلام کرده و نوشته است: کارشناسان مخدر شیشه را یکی از پرمصرف‌ترین مخدرها در ایران می‌دانند.
به گزارش این روزنامه شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است. همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن است در حالی که میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی ۵ تا ۸ تن است.
روزنامه وطن امروز با اشاره به «سیر نزولی قیمت مواد مخدر» در ایران، نوشته است: «افزایش تولید مواد مخدر در کشورهای همسایه بر بازار مخدرها تاثیر گذاشته به نحوی که در بازار مواد مخدر از عمده تا خرده‌فروش کاهش قیمت را مشاهده می‌کنیم که قیمت هروئین و شیشه با کاهش زیادی روبه‌رو شده است»؛ بر اساس گزارش نیروی انتظامی «قیمت هر کیلو تریاک در سال ۹۱ حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود اما در سال ۹۳ براساس گزارش‌های میدانی صورت گرفته به یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان کاهش پیدا کرده است.
روزنامه وطن امروز همچنین از قول علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از «بازداشت ۳۰۰ هزار تن» به اتهام «قاچاق موادمخدر» طی ۱۰ ماه نخست سال ۹۳ خبر داده و نوشته است: «۴۶۸ تن موادمخدر در ۱۰ ماه اول سال در ایران کشف شده است، و در این رابطه بیش از ۳۰۰ هزار نفر دستگیر شدند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.