چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

برهم زدن طبیعت شهر کارزان توسط شرکت های معدنی

به سبب فعالیت بی‌رویه و غیراصولی معدن‌کاران و شرکت‌های معدنی در شهرستان کارزان ایلام، اکوسیستم طبیعی و شرایط زیست‌محیطی منطقه با خطر تخریب جدی مواجه است.

به گزارش ماف نیوز، افزایش سطح بهره‌برداری از سنگ‌های ساختمانی، تزئینی و نیز شن و ماسه در معادن اطراف شهرستان کارزان ایلام، بدون توجه به اصول بهره‌وری، آن طور که یک فعال محیط‌زیست می‌گوید؛ امروز کارزان را فقط با مظاهر ویرانی وآلودگی می‌شناسند.

در حال حاضر ۵۵ نقطه از توابع شهرستان کارزان ایلام در آن‌ها فعالیت گسترده‌ی معدنی صورت می‌گیرد و طی سال گذشته بیش از ۳۰۰ درخواست، جهت بهره‌برداری از معادن منطقه به اداره‌ی منابع طبیعی شهرستان ارسال شده است.

“محمود رافعی” یکی از فعالان محیط‌زیست کارزان با اشاره به گستردگی سطح تخریب ناشی از فعالیت بی‌حد شرکت‌های معدنی، اظهار داشت: تخریب مراتع و مزارع، از بین رفتن شرایط زیست‌محیطی برای ساکنین منطقه و به خطر اُفتادن زندگی جانوری و گیاهی و صد‌ها موردی که بر کشاورزی و دامپروری منطقه اثرات سوء گذاشته، از پیامد‌های فعالیت بی حد این معادن بوده است.

وی فعالیت شرکت‌ها و معادن را دارای “کوچکترین نقش” در بهبود وضع معیشتی مردم بومی منطقه عنوان کرد.

همچنین یک شهروند کارزانی همسو با فعالین محیط‌زیست، بهره‌برداری بیش از حد معادن منطقه را چالشی جدی توصیف کرده و گفت: مواد آهکی و نمکی حاصل از بُرش سنگ‌های معدنی وارده چرخه‌ی آب شده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

انفجارهای ناشی از استخراج ۳ هزار تُن سنگ، غرش بولدزر و لودر و تردد روزانه ۵۰ دستگاه کامیون و نیز گردوخاک متصاعد از تخریب و ایجاد آلودگی‌های حاد تنفسی، ساکنین روستاهای منطقه را با خطر جدی روبرو کرده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.