چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

70 درصد کارگران ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند

70 درصد کارگران ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند و به گفته یکی از مسئولین بلند پایه حکومت ایران، اکثر این کارگران توان خرید وسایل مبتدی را دارا نمی باشند و همچون وسایل لوکس به آن می نگرند.

بنا به گزارش خبرگزاریهای حکومتی, روز دوشنبه 27 بهمن ماه 1393 خورشیدی “رحمت الله پور موسوی” دبیر کل کانون عالی شورای کار اسلامی در مصاحبه ای اعلام کرد: 70 درصد کارگران ایران در زیر خط فقر زندگی می کنند و 50 درصد دستمزد آنان برای خانه و بهداشت صرف می شود.

فعالین کارگری تاکنون چندین بار اعلام داشته اند: دستمزد کارگران در زیر خط فقر می باشد و مرداد ماه امسال نیز رئیس فراکسیون کارگری مجلس ایران اعلام کرد که 90 درصد جامعه کارگری ایران در زیر خط فقر می باشند و 10 درصد از آنان نیز با خف فقر فاصله زیادی ندارند.

این مسئول جمهوری اسلامی طی مصاحبه ای گفته بود: با توجه به اینکه توان خرید کارگران 73 درصد کاهش یافته دستمزد امسال کارگران طبق ماده 41 قانون کار تعین می شود.

در ماده 41 قانون کار ایران آمده، که جمهوری اسلامی این وظائف را بر عهده دارد: تعین میزان حداقل دستمزد کارگران بر اساس تغییر و میزان دستمزد بنا به وضعیت داده های همچون تورم اقتصادی که از طرف جمهوری اسلامی اعلام می شود، تامین حداقل امراز معاش اعضای خانواده، که تعداد میانگین آنان از طرف مرکز ارتباطات تعین می شود و به وضعیت اقتصادی کشور اجزا می شود، که طبق تذکر 2 قانون کار ایران حداقل دستمزد کارگران با قرارداد موقت کار تا 10 درصد از حداقل دستمزد کارگرانی که دارای قرارداد دائم می باشند.

این در حالیست, که دستمزد ماهانه کارگران در سال 1393 خورشیدی، حدود 608 هزار تومان تعین می شود، این در حالیست، که مرکز آمار ایران هزینه خانواده های کارگری را حدود یک میلیون و 400 هزار تومان و کمیته دستمزدهای مرکز شورای اسلامی کار هزینه خانواده ها را یک میلیون و 700 هزار تومان تعین کرده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.