سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

حمله تروریستی به کافه روشنفکری در کپنهاگ

حمله مسلحانه در شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک به گردهمایی “آزادی بیان و کفرگویی” حمله کرده و یک کشته و چند مجروح برجای گذاشتند.
افراد مسلح به این کافه که تحت حفاظت پلیس قرار داشت حمله کرده و پس از تیراندازی و درگیری، یک فولکس واگن مشکی که زنی راننده آن بود را متوقف کرده و سوار بر خودرو شده و محل را ترک می کنند.
حمله ای مشابه حمله ماه گذشته به نشریه شارلی ابدو فرانسه این بار یکی دیگر از پایتخت های امن اروپا یعنی شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک را هدف قرار داد.

در جریان حمله افراد مسلح به اين کافه در کپنهاگ دستکم یک نفر کشته و 3 افسر پلیس زخمی شدند.

در برخی گزارش ها اعلام شده این حمله از سوی یک نفر انجام شده است و در ساعت 16 روز شنبه 25 بهمن ماه، به یک مراسم سالانه گردهمایی فعالان مدنی و روزنامه نگاران و کارتونیست ها حمله کرده است.
سفیر فرانسه در دانمارک هم در این گردهمایی که ” هنر، آزادی بیان و کفرگویی” نام داشت شرکت کرده بود اما پس از حادثه با نوشتن توییتی از سلامت خود خبر داده است.

همچنین در این مراسم یک کارتوريست معروف سوئدی به نام ” لارس ویکس” و جمعی از حامیان او نیز حضور داشتند که گفته می شود آسیبی به این کارتونیست سوئدی نیز وارد نشده است.

پلیس خودرو را در یک کیلومتری محل حادثه پیدا کرده است در حالی که ضاربان از محل متواری شده بودند.

نخست وزیر دانمارک این حمله را یک واکنش بدبینانه و خشن علیه کشورش نامید و آن را محکوم کرد. ” هل ثورنینگ اشمیت ” نخست وزیر دانمارک افزود که همه شواهد و قرائن حاکی از تروریستی بودن این اقدام دارد. او از آماده باش پلیس در سراسر کشور برای دستگیری تروریست ها خبر داد.

گفته می شود لارس ویکس کارتونیست سوئدی هدف این حمله بوده است. این کارتونیست پیشتر بارها به دلیل کشیدن کارتون محمد پیامبر مسلمانان تهدید به مرگ شده بود. در سال 2007 گروه القاعده برای کشتن این کارتونیست 68 ساله سوئدی 100 هزار دلار جایزه تعیین کرد.

موضوع بحث گردهمایی ديروز در این مرکز فرهنگی کپنهاگ حمله اخیر به نشریه شارلی ابدو فرانسه و مساله آزادی بیان بود. محل گردهمایی کافه “کراتوندن” در شمال شهر کپنهاگ بوده است. این کافه بیشتر به اجرای برنامه های موسیقی جاز مشهور است.

از نظر برخی ناظران حمایت بسیاری از کشورهای لاییک اروپایی از آزادی بدون حد ومرز در توهین به ادیان و مقدسات تبدیل به یکی از عوامل حساسیت زا در این کشورها شده است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در واکنش به حمله ماه گذشته به نشریه شارلی ابدو با انتقاد از توهین به ادیان گفته بود: وقتی کسی به باورهای دینی دیگران توهین و تحریک می کند باید انتظار مشت داشته باشد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.