سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

گزارشی در مورد سلفی های کُردستان

فعالیت و تحرکات سلفی ها و گروه های افراطی در کُردستان ایران حدود 10 سال است، که رو به افزایش می رود و بویژه افزایش اعضای این گروه ها در روستاهای اطراف شهر سنندج برای ساکنین نگرانی های به وجود آورده است.


یک منبع مطلع از منطقه “ژاورو سنندج” به باسنیوز اعلام کرده، که خود وی مدتی را در میان سلفی ها سپری کرده و در گفتگویی با این سایت می گوید: این سلفی ها از سال 2006 تا کنون از طرف چند نفر که با استان سیستان و بلوچستان رفت آمد می کنند، فعالیت های را در سنندج و بویژه در منطقه ژاورو و روستای”وسی” افزایش داده و به مشکل بزرگی در میان مردم بوجود آورده و تمام مردم را به عنوان کافر و منحرف قلمداد می کنند.

این منبع همچنین می افزاید: مراکز امنیتی و مخصوصا اطلاعات و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از فعالیت های سلفی ها در سنندج باخبر هستند و از آنها پشتیبانی می کنند و در پاره ای اوقات برای تحریف اذهان عمومی آنها را دستگیر و زندان می کنند.

وی همچنین می گوید: تنها در روستای “وسی بالا” در منطقه ژاورو سنندج حدود 15 تن از اعضای گوره سلفی به اتهام فعالیت مسلحانه و آشوب در زندان رجایی شهر کرج دستگر شده اند، که نام آنها بدین ترتیب می باشد:

1_ خسرو شریفی پور فرزندان میرزا 60 ساله و محکوم به 8 سال زندان 2_ عبدالله موئمنی 3_ کیوان موئمنی 4_ محمد قادری 5_ وریا قادری فرد فرزند محمد و 24 ساله 6_ تیمور نادری فرزند سیف الله و 50 ساله 7_ کامران نادری 8_ صالح صالحی نژاد 9_ عالم سالح نژاد (برماشتی) فرزند صالح 35 ساله که با سلاح و مواد منفجره دستگیر شده و در میدان آزادی شهر سنندج انفجار انجام داده است 10_ برزان نصراللهی فرزند محمد سلیم و 20 ساله 11_ واحد شریفی فرزند امین 35 ساله 12_ یاسر شریفی فرزند امین و 23 ساله 13_ عرفان نادری زاده فرزند تیمور 24 ساله 14_ فواد بابایی 27 ساله.

اکثر این افراد به اعدام محکوم شده و در زندان رجایی شهر بسر می برند و عمده آنها پدر و فرزند، پسرعمو یا از خویشاوندان یکدیگر می باشند.

2 تن از این سلفی ها با نام های “زانیار شریفی فرزند خسرو و سیروان موئمنی” در حین درگیری با سپاه پاسداران در روستاهای “صلوات آباد و حسن آباد” کشته شده و یک تن دیگر از آنان با نام “زبیر نادری”، که تابستان امسال به داعش پیوست در کشور عراق کشته شد.

به گفته این منبع موثق: در روستاهای منطقه ژاورو سنندج اکنون حامیان نیروهای سلفی و رادیکال و علل خصوص داعش وجود دارد و آزادانه رفت و آمد می کنند و هیچ کس نیز با آنها برخورد نمی کند و نامشان بدین ترتیب است:

(س.س)، (ل.س)، (س.ن)، (م.ن)، (م.ب) ، (ف.ب) و به گفته همین منبع این افراد از لحاظ مادی و اقتصادی در وضعیت بسیار مناسبی زندگی می کنند و به صورت وسیع برای داعش تبلیغ می کنند و دستگیر هم نمی شوند.

فعالیت و تحرکات سلفی ها در روستاهای اطراف سنندج مانند: “وسی و دولاب” و محله های شهر سنندج در شرایطی افزایش یافته و آزادانه رفت و آمد می کنند، که جمهوری اسلامی ایران ادعا می کند، که علیه ترور و سازمان دولت اسلامی (داعش) می جنگد.

در شهرهای دیگر نیز همچون: جوانرود، سقز، مهاباد، بانه و بوکان نیز حامیان گروه های توندرو ملقب به سلفی و داش افزایش یافته و تاکنون تعداد زیادی از جوانان کُردستان نیز به داعش ملحق شده اند.

در 2 روستای “ناچیت و یکشبه” و محله میرآباد بوکان ملاها و امام جمعه ها و حامیان داعش و نیروهای افراطی در سوق دادن جوانان برای ملحق شدن به داعش نقش بسزای دارند.

طبق گزارش فعالین حقوق بشر ایران و کُردستان بیش از 100 فعال مذهبی و حامی نیروهای افراطی اسلامی در زندان رجایی شهر کرج بسر می برند، که 30 تن از آنها کُرد می باشند و تعداد از آنها نیز حکم اعدام یا حکم زندان طویل مدت دارند.

همچنین مختار هوشمند محقق عرصه اسلام سیاسی، که در مورد نیروهای مذهبی و افراطی کُردستان تحقیق می کند، بر این باور است که تا کنون بیش از 100 تن از شهروندان کُرد در کُردستان ایران به صف داعش ملحق شده و بعضی از آنان با زن و بچه به میان این گروه رفته و تا کنون چند تن از آنان نیز کشته شده اند.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.