سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

یک زندانی سیاسی بلوچ اعدام شد

یک زندانی سیاسی بلوچ پس از انتقال از زندان چابهار به زندان زاهدان با حضور مسئولین رژیم، به دار آویختە شد.

بنا به گزارش منابع خبری، سحرگاه چهارشنبه پانزدهم بهمن‌ماه سال ١٣٩٣، حکم اعدام “جیهند ریگی”، زندانی سیاسی بلوچ، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

جیهند ریگی، روز سەشنبه چهاردهم بهمن‌ماه، از زندان چابهار که در آن‌جا در تبعید بەسر می‌برد به سلول انفرادی بند قرنطینەی زندان زاهدان منتقل شده بود.

بنا به این گزارش، هنگام اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی بلوچ، مرزیه دادستان زاهدان، مه گلی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان و بازجوی وی حضور داشتەاند.

جیهند ریگی، چهار سال پیش از سوی نیروهای امنیتی ادارەی اطلاعات رژیم ایران بازداشت شدە بود و بعدها از سوی شعبەی یک دادگاه انقلاب زاهدان به ١٠ سال زندان و اعدام محکوم شدە بود.

تارنمای “فعالین حقوق بشر و دمکراسی” گزارش دادە است کە بازجویان وزارت اطلاعات شرط آزادی جیهند ریگی را همکاری با وزارت اطلاعات و ترور فعالین بلوچ توسط بستگان وی تعیین کرده بودند و بارها وی و خانواده اش تحت فشار، اذیت و آزار قرار داده بودند که با مامورین وزارت اطلاعات همکاری کنند و دست به ترور فعالین بلوچ بزنند”.

طی سال ٢٠١٤ دستکم ٩٠ مورد نقض حقوق‌بشر توسط نیروها و نهادهای حکومت اسلامی ایران در مناطق بلوچ‌نشین ایران صورت گرفته است.
این تعداد از آمار تنها مربوط به اعدام و بازداشت شهروندان بلوچ می‌باشد.

در مدت یادشده، 53 شهروند بلوچ در زندان‌های ایران اعدام و ٣٧ تن دیگر نیز با دستور نهادهای امنیتی ـ قضایی بازداشت گردیده‌اند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.