سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

نرخی بیکاری در استان کُردستان بیش از 28 درصد است

از ابتدای سال جاری تاکنون آمارهای متناقضی از وضعیت بیکاری در کردستان منتشر شده، درحالی مرکز آمار بیکاری در کردستان را ۱۲ درصد اعلام کرد که استاندار این میزان را رقمی بیش از ۲۸ درصد می داند.

به گزارش سایت حکومتی مهر، بیکاری در کردستان تمامی ندارد و البته در میان وضعیت نگران کننده کمبود شغل در این استان باید به آمارهای متناقضی که از سوی مسئولان و مدیران استان کردستان در خصوص وضعیت بیکاری منتشر می کنند نیز نگاهی ویژه داشت.

هر روز که می گذرد آماری جدید و متناقض از وضعیت بیکاری در کردستان منتشر می شود و در حالی که مرکز آمار ایران وضعیت بیکاری در کردستان را حدود دو ماه قبل حدود ۱۶ درصد اعلام کرده بود که جدیدترین آمارها این میزان را حدود ۱۲ درصد نشان می دهد.

بر اساس یکی از گزارش های مرکز آمار ایران که ماه قبل منتشر شد کردستان از لحاظ میزان بیکاری دومین استان کشور است که در جدیدترین آمار منتشر شده در خصوص وضعیت بیکاری در استان های مختلف کشور این میزان به حدود ۱۲ درصد رسیده است و البته این در حالی است که مسئولان استان این میزان را بیش از دو نیم برابر اعلام می کنند.

استاندار کردستان در آخرین نشست خبری علاوه بر اعلام آمار بالای ۲۸ درصد میزان بیکاری در این استان، پا را فراتر گذاشت و از وضعیت این روزهای بیکاری استان کردستان با اصطلاح بحران یاد کرد.

در همین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیزعنوان کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی استان کردستان تعطیل و یا نیمه فعال هستند.

جای یادآوریست، 4 استان کُردنشین کُردستان ایران از جمله “ایلام، کرمانشاه، سنندج (سنه) و آذربایجان غربی (ارومیه)” در سطح ایران و ار لحاظ تمامی معضلات و مشکلات اجتماعی در مکان های اول جای دارند و از طرف حکومت و ارگان های ذیربط همواره با دیدی امنیتی به این مناطق نگریسته می شود و کُردستان ضمن داشتن منابع وسیع زیرزمینی و طبیعی، اما به قدر کافی و مقبول از طرف حکومت به آنها رسیدگی نمی شود و شمار زیادی از شهروندان کُرد در کُردستان ایران برای پیدا کردن شغل و امرار معاش به اقلیم کُردستان_عراق روی می آورند و در وضعیت بدی بسر می برند و حتی نام آنها نیر در آمار بیکاران درج نمی شود.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.