چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

ایران از بدترین کشورها و اسرائیل بهترین کشور از لحاظ آزادی و دمکراسی است

سازمان دیدبان وضعیت آزادی و دمکراسی در جهان اعلام کرد کە سطح آزادی در جهان «نگران کننده» است و ایران مثل سابق یکی از نامناسبترین کشورها از لحاظ آزادی قلمداد شدە است.

سازمان دیدبان وضعیت آزادی و دمکراسی در جهان در گزارش سالانە خود اعلام کردە است که سطح آزادی در جهان نگران کنندە بوده و نسبت بە نزول آزادی هشدار دادە است.

بر اساس این گزارش کە “فریدام هاوس” (خانە آزادی) تاریخ ٨ بهمن ١٣٩٣ انتشار کردە است، کشور سوریە ” غیر آزادترین کشور جهان” ارزیابی شدە است و اشغال اکراین توسط روسیه ضربه‌ای سخت بر پیکر دموکراسی به شمار آمده است.

گزارش خانه آزادی در مورد ایران اعلام کردە است که تندروها از تصویب هرگونه اصلاحات برای افزایش آزادی‌های مدنی یا کاهش دخالت دولت در زندگی مردم، جلوگیری می‌کنند.

در این گزارش، نمره وضعیت آزادی برای هر کشور از دو نمره کلی کە یکی برای حقوق سیاسی و دیگری برای آزادی‌های مدنی است کە یک برای آزادترین و ٧ برای کمترین آزادی در نظر گرفتە شدە است و این دو نمرە بر مبنای امتیازات ۲۵ شاخص جزیی حاصل می‌شود کە ایران در این گزارش مانند سال‌های پیش با نمره ٦ به عنوان یکی از غیرآزادترین کشورها از لحاظ آزادی ارزیابی شده است.

فریدام هاوس در این گزارش سالانە خود اعلام کردە است: “افزایش ناگهانی در حملات تروریستی و تاکتیک‌های تهاجمی فزاینده‌ای که رژیم‌های اقتدارگرا به آن متوسل شده‌اند، به «تحقیر رو به رشد معیارهای دمکراتیک» تقریبا در تمام مناطق جهان در سال ۲۰۱۴ کمک کرده است.
این گزارش، سطح آزادی در ۱۹۵ کشور را ارزیابی کرده و عنوان این گزارش “صرف‌نظر از دموکراسی، بازگشت به مشت آهنین” انتخاب شده است کە از ۱۹۵ کشور ۸۹ کشور آزاد، ۵۵ کشور تا حدودی آزاد و ۵۱ کشور غیرآزاد ارزیابی شده‌اند.

همچنین در این گزراش آمدە است به رغم بروز بهبود وضعیت دموکراسی در کشورهایی چون کوبا و تونس، تعداد کشورهایی که در سال ۲۰۱۴ از لحاظ دموکراسی دچار سقوط شد‌ه‌اند نزدیک به دو برابر کشورهایی بوده که در این خصوص بهبود وضعیت داشته‌اند.

در این گزارش «تروریسم» به عنوان عاملی عمده اشاره شدە و آمدە است کە: “شبه‌نظامیان اسلامگرا در بسیاری از مناطق جهان نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را قتل‌عام کرده‌اند، خارجی‌ها را گروگان گرفته‌اند و اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانانی را که مرتد تلقی می‌کردند، کشته یا به بردگی گرفته‌اند”.

به گزارش فریدام هاوس، “تروریسم تاثیر ویرانگری بر کشورهایی چون عراق، سوریه، پاکستان و نیجریه داشته است”.

در ادامە این گزارش بە گروە تروریستی داعش اشارە شدە است که این گروه، دست به اقداماتی غیر انسانی مانند تلاش در جهت نابودی مسیحیان، شیعیان، ایزدی‌ها و جوامع دیگر زدە است.

در این گزارش اسرائیل با نمره یک، یکی از کشورهای آزاد به حساب آورده شدە و کشورهای چین، ازبکستان، ترکمنستان، عربستان سعودی، کره شمالی، سوریه، سومالی، سودان و اریتره از بدترین‌کشورهای جهان هستند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.