چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اطلاعیە کمیتە حمایت از کوبانی دربارە آزادی کوبانی

کمیته حمایت از مقاومت کوبانی که در شهرهای گوناگون کُردستان و ایران دست به برپایی تجمع و متینگ و اعتراضات وسیعی زده و توجه اعم مردم را به سمت و سوی مبارزه خستگی ناپذیر کوبانی منعطف کرده بود ، با انتشار اطلاعیه ای پیروزی قهرمانانه مردم کوبانی را بر نیروهای اسلامگرای داعش به همگان تبریک می گوید.
یک نسخه از این اطلاعیه که به “زاگرُس پُست” رسیده است ، بدین منوال است:

 

مردم قهرمان و انقلابی کوردستان؛ کوشندەگان راه آزادی و برابری؛ کوبانی قهرمان آزاد شد.

مقاومت شجاعانه کوبانی در برابر مرتجعین داعش وارد 131روز خود شد.

به‌رغم کمبود آذوقه، مهمات، اسلحه و محرومیت از سلاح‌های سنگینی که داعش به آن مجهز است، زنان و مردان رزمنده و آزادی‌خواه کوبانیِ محاصره شده، دوش به دوش یکدیگر در مقابل لشکریان تیره مغز “خلافت اسلامی” ایستادند .

باوجود آن‌که بخش‌هایی از شهر کوبانی به اشغال داعش درآمده بود، اما کوبانی درهر گذرگاه و کوچه و محله، شاهد مقاومت تا پای جان شهروندان خود بود.

داعش مرتجع و آدم‌کش که عادت داشت بی‌مقاومت و برق‌آسا، شهرهای سوریه و عراق را یک به یک به اشغال خود درآورد و بی‌مقاومت یا با اندک مقاومتی موصل و شنگال را تصرف کرده بود، در کوبانی با سدی غیرقابل نفوذ روبرو گشت.

مقاومت دلاورانه و تا پای جان کوبانی که هم‌زمان تحسین جهانیان و تعجب مرتجعین را برانگیخت، برخاسته از تحولاتی‌ست که مردم کوبانی در سال‌های بعد از بحران سوریه از سر گذرانده‌اند.

مقاومت کوبانی معطوف به جایگاه توده مردم و نقشی‌ست که در این تحولات ایفا کرده‌‌اند.

سازمان‌ها و احزاب کرد سوری توانسته‌اند با اتکاء به توده زحمت‌کش مردم و بدون کمک از دولت‌های ارتجاعی منطقه، نظام مستقلی را پایه‌ریزی کنند. در سه سالی که از وضعیت بحرانی سوریه می‌گذرد، کوبانی به شیوه‌ای دموکراتیک و شورائی و مشارکت عموم توده‌های مردم به‌ویژه مشارکت گسترده زنان اداره می‌شود.

کوبانی مرزهای جنسیتی و قومی را پشت سر گذاشته و افراد جامعه مستقل از جنسیت، قومیت و مذهب از حقوق برابر برخوردار هستند.تمام امور شهر توسط شورای شهر اداره می‌شود. شورای شهر ترکیبی‌ست از نمایندگان احزاب سیاسی وگروهای اجتماعی و نمایندگانی از آوارگان جنگی کرد و عرب ، مسیحی یا مسلمان (سنی، ایزدی، علوی) که از سایر نواحی اشغال شده و جنگ‌زده سوریه و عراق به این شهر پناه آورده‌اند. همین شورای مردمی‌است که هم اداره امور شهر و هم تصویب مقررات و قوانین ترقی‌خواهانه و برابری‌طلبانه را برعهده دارد.

کوبانی تقریبا تمام کسانی را که توان جنگیدن داشته‌اند در یک ارتش توده‌ای مسلح ساخته است. در کوبانی یک جنبش مقاومت مردمی سازماندهی شده است. یگان‌های مدافع خلق که در سه کانتون (کوبانی، عفرین و جزیره) سازماندهی و مسلح شده‌اند ارتش توده‌ای کوردستان سوریه است که بیش‌از ۴۰ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

مقاومت شجاعانه کوبانی حاوی این نکته بسیار مهم است که اگر توده‌های مردم بسیج و سازماندهی شوند، اگر آنان اراده کنند، قادرند در برابر وحشی‌ترین نیروهای ارتجاعی نیز بایستند.

تنها اتکاء به مردم و سازماندهی آگاهانه مقاومت مسلحانه توده‌ای می‌توانست دفاع تا پای جان کوبانی از زندگی و از آن‌چه کوبانیان ساخته‌اند را در برابر مهاجمان و متجاوزان میسر سازد و کوبانی را از شنگال‌ها و موصل‌ها متمایز سازد.

اگر داعش درنده‌خو نتوانست جنبش کوردستان سوریه را غافل‌گیر و کوبانی را فوراً تصرف و اشغال کند تنها و تنها به خاطر آن بود که مردم کوبانی توانسته‌اند سرنوشت خود را خود در دست گیرند، زندگی آزاد و برابری را سازمان دهند و الگوی نوین و دموکراتیکی از اداره جامعه ارائه دهند.

کوبانی یک شهر است. شهری‌ست که اما در دل منطقه‌ای بحران‌زده ابراز وجود کرده است. شهری‌ست که به کانون مبارزه مستقل کردها و شهر تصمیم‌گیری‌های جمعی و شورائی تبدیل شده است.

شهری‌ست که می‌تواند الهام‌بخش مردم سایرشهرها از جمله شهرهای کردنشین به‌ویژه کردهای ترکیه ،عراق و ایران هم باشد. مردم قهرمان و انقلابی کوردستان؛ همگامی و همدردی شما تودەهای مردم کوردستان ایران نشان داد کە هنوز جنبش انسانی و انقلابی در کوردستان ایران زندە است و اتحاد شما در مسیری کە رە بە سوی رهایی است ادامە دارد و علیرغم تمام سرکوب ها و زندان ها همچنان در مقابل حوادثی کە در خاورمیانە در طلاطم می‌گذرند سکوت پیشە نکردەاید و سر آرمان های انسانی خود هستید.حمایت شما تودەهای خلق کوردستان در کمپین و کمیتە های حمایت از شنگال و کوبانی ستودنی است.

هم اکنون کوبانی از زیر سلطە داعش پاک و آزاد شدەاست.

کمیتە حمایت از کوبانی ضمن سپاس مجدد از همگامی شما مردم قهرمان این جشن پیروزی و ازادی کوبانی را بە تمامی مردم کوردستان تبریک میگوید.

زندە باد اتحاد تودەهای مردم

نابود باد ارتجاع و تروریسم افراط گرایی.

کمیتە حمایت از کوبانی

7/11/93

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.