چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

از وضعیت نامناسب مدارس سلماس تا نگرانی در مورد وضعیت دختران شین آباد

وضعیت مدارس روستایی سلماس نامناسب است و نیاز به بازسازی و تجهیز دارد.

“مسعود حاجی‌علیلو”فرماندار سلماس امروز در ارومیه اظهار داشت: وضعیت فضای آموزشی مدارس سلماس رضایت‌بخش نیست و همدنين اعلام ىاشت: با توجه به مرزی بودن این شهرستان و داشتن راه‌های صعب‌العبور توجه ویژه‌ای باید به مدارس روستایی سلماس صورت گیرد.

علیلو افزود: در اغلب نواحی مرزی مدارس وضعت نامطلوبی دارند که باید این مدارس نوسازی و تجهیز شوند.

وی خواستار اهتمام جدی مسئولان حوزه آموزش و پرورشی استان به این موضوع شد و گفت: باید مدارس این شهرستان به ویژه مدارس روستایی مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرند.

فرماندار سلماس با بیان اینکه تجهیز مدارس روستایی نیز مورد تاکید قرار دارد، اظهار داشت: دانش‌آموزان روستایی این شهرستان در مدارس بسیار کوچک و با کمترین امکانات مشغول به تحصیل هستند.

گفتنیست: مناطق مرزی کُردستان همواره از طرف جمهوری اسلامی مورد دید امنیتی قرار گرفته و همیشه از امکانات و خدمات لازم بویژه جاده و مدرسه قابل قبول بی بهره بوده اند.

از طرفی دیگر خبرها حاکی از نگرانی خانواده ها و فعالین مدنی در مورد وضعیت دختران قربانی سوختگی در روستای شین آباد شهر پیرانشهر،١٣ دانش‌آموز مدرسه روستای سفیلان که در ‌سال ٨٣ به‌خاطر استفاده از بخاری نفتی دچار سوختگی ٤٠‌ درصد شدند، ٨ دانش‌آموز درودزن فارس که در ‌سال ٨٥ دچار سوختگی شدند، دانش‌آموزان خوابگاه شبانه‌روزی در سیستان‌وبلوچستان در ‌سال ٨٩ که دچار سوختگی شدند، دانش‌آموزان دبیرستان شبانه‌روزی چابهار که در‌ سال ٩٠ دچار سوختگی شدند، می باشند.

همچنین در روزهای گذشته 71 دانش‌آموز در مدارس کشور دچار گازگرفتگی شدند و پس از انتقال به بیمارستان بهبود یافتند. از این 71 نفر، 59 دانش‌آموز در دبستان آزادگان شهرستان کرمان دچار مسمومیت ناشی از گازگرفتگی شدند و 12 دانش‌‌آموز دیگر، دختران 14 ساله یکی از مدارس بیجار در کردستان بودند که بعد از درمان در بیمارستان به خانه های خود بازگشتند.

این در حالیست: که اکثر مدارس ایران و علل خصوص مناطق فقیر نشین و حاشیه نشین به دلیل نا استاندارد بودن بخاریهایشان دچار رویدادهای ناگوار می شوند و اداره آموزش و پرورش جمهوری اسلامی نیز کمترین اهمیتی برای این مقوله قائل نست.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.