چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

نیاز فوری زندانی سیاسی کُرد مبتلا بە سرطان بە درمان و بی تفاوتی مسئولان

یک زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان شهر میناب از دردهای سرطان رنج میبرد در حالیکە مسئولان از اعزام وی بە بیمارستان جهت مداوا سرباز میزنند .
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، افشین سهراب‌زاده زندانی سیاسی کُرد بە سرطان مبتلاست اما طبق اسناد محرمانه مربوط به وی، مسوولان قضایی از اعزام این زندانی به بیمارستان خودداری می‌کنند.
در نامه محرمانه‌ای درباره وی گفتە شدە ، طبق نظریه پزشک متخصص و تایید پزشک معتمد دادگستری، دارای بیماری گوارشی و عفونت‌های شدید داخلی می‌باشد که بارها بر اثر این بیماری دچار افت شدید فشار خون گردیده است و به صورت اورژانسی به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل و از مرگ حتمی نجات یافته است»
گفته شده این زندانی سیاسی کرد ۲۳ ساله، به دلیل ابتلا به سرطان روده و خونریزی شدید داخلی، در وضعیت بسیار نامناسب جسمی قرار دارد. پزشک معتمد کمیسیون پزشکی زندان‌های استان هرمزگان، پس از معاینه‌ی وی، نامه‌ای محرمانه به دادستان دادسرای عمومی و انقلاب و مسوولان زندان میناب نوشته و وضعیت این زندانی را بحرانی اعلام کرده است.
در بخش دیگری از این نامه ضمن اعتراف بە وضعیت وخیم این زندانی سیاسی کرد  و عدم نتیجەی مطلوب از درمانهای موقتی و اورژانسی او آمدە است  
 از اقدامات درمانی صورت پذیرفته تاکنون نتیجه‌ای حاصل نگردیده است و پزشک معتمد دادگستری نیز به استناد سوابق موجود پزشکی در پرونده، زندانی بایستی جهت درمان به یک مرکز مجهز خارج از استان اعزام گردد.  این در حالیست کە تاکنون  با انتقال افشین سهراب‌زاده به مراکز درمانی خارج از زندان و یا انتقال وی به زندان دیگری با امکانات درمانی موافقت نشده است. از سوی دیگر و بنا گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران  شش ماه پیش دادگاه انقلاب سنندج وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی برای مرخصی درمانی این زندانی صادر کرد. خانواده افشین وسایل خانه‌شان را حراج کردند و از جاهای مختلف قرض کردند تا وثیقه را تهیه کنند، اما پس از تهیه این پول، قاضی ناظر بر زندان میناب و دادستان این شهر ۲۲۰ میلیون تومان وثیقه بیشتر خواست.  از سوی دیگر و بنا بە اذعان برخی از هم‌بندی‌های این زندانی : دردهای وی تنها با تزریق روزانه 3 آمپول مسکن قوی، از سوی پزشک بهداری زندان، مقداری تسکین می‌یابد. لازم بە ذکر است کە افشین سهراب‌زاده اهل کرماشان بودە کە در ۱۸ خردادماه ۱۳۸۹، از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در شهرستان کامیاران بازداشت شد و برای زمانی طولانی در اداره اطلاعات این شهر، از سوی “شهرام رحیمی” معاون اطلاعات کامیاران به شدت شکنجه شدە بود .
سهراب‌زاده در نهایت از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام محاربه از طریق عضویت در “کومەله” مخالف حکومت به تحمل ۲۵ سال زندان همراه با تبعید به زندان میناب محکوم شد .

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.