اعتراض ۱۶۷ روزنامه‌نگار ایرانی به توقیف رسانه‌ها

۱۶۷ روزنامه‌نگار در داخل و خارج از ایران با انتشار بیانیه‌ای٬ نسبت به توقیف رسانه‌ها توسط جمهوری اسلامی اعتراض کردند. در بیانیه‌ آن‌ها به توقیف‌های اخیر از جمله توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» اشاره شده است.

امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن توقیف رسانه‌ها خواستار فضایی شدند «که رسانه ها با اطمینان به کار خود ادامه داده و شور و نشاط به تحریریه مطبوعات بازگردد تا رسانه‌های کشور ما بتوانند کارکردهای حرفه ای خود را در انتقال خبرها و اطلاعات و افکار به جامعه تحقق بخشند».

در بخشی از این بیانیه آمده است: “شیوه غیرقانونی توقیف و تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات را درایران پایانی نیست. در یک ماه اخیر شاهد توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» به بهانه‌های گوناگون بودیم .

در ادامه می افزاید: توقیف نشریات حق رسانه ها و جامعه را بر گردش آزاد اطلاعات، اخبار و افکار گوناگون و حق مردم را برای دانستن پایمال کرده و امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را به خطر می‌اندازد. توقیف مطبوعات از انباشت دانش و تجربه جلوگیری کرده و این فرصت را از روزنامه نگاران و مطبوعات می‌گیرد تا به تدریج مخاطبان را به رسانه ها جلب کنند.

بعد از بر سر کار آمدن دولت حسن روحانی و دادن شعار و تبلیغات برای گشایش فضای سیاسی، فرهنگی و آزادیی بیان، نه تنها این این شعارها عملی نگردید، بلکه فضایی بسته تر و امنیتی تر را به وجود آورد.

بنا به آمار روزنامه نگاران و مراکز دفاع از روزنامه نگاران در ایران طی 8 سال حاکمیت دولت “محمد خاتمی” (1376_1384) در ایران حدود 10 روزنامه و نشریه توقیف گردیدن، طی 8 سال حاکمیت دولت “احمدی نژاد”(1384_1392) 26 رزونامه، مجله و نشریه در ایران توقیف یا ممنوع از فعالیت گردیدند که تنها در کُردستان به جز مجلات دانشجویی بیش از 15 هفته نامه و دوهفته نامه و نشریه توقیف شدند.

طی مدت یک سال حاکمیت “حسن روحانی” نیز به جز نشریه های دانشجویی 4 روزنامه به صورت رسمی توقیف و ممنوع ال انتشار گردیدند.

بنا به آمارهای غیره رسمی طی 18 سال بیش از 60 روزنامه و نشریه گوناگون در ایران توقیف شده اند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.