چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

دختران ایرانی با ازدواج کردن از کشور خود فراری می شوند

در حالی که شرایط ازدواج جوانان در ایران روز به روز سخت‌تر شده و به‌ تبع آن سن ازدواج رو به افزایش است، آمارهای رسمی می‌گوید که با وجود کاهش آمارهای ازدواج داخلی، ازدواج دختران ایرانی با اتباع غیر ایرانی ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است».
آن گونه که از شواهد بر می‌آید، گویا دختران ایرانی میل زیادی به ازدواج با اتباع غیر ایرانی پیدا کرده‌اند و مرد زندگی آینده خود را از میان مردان غیر ایرانی انتخاب می‌کنند.

آمارهایی که مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال داده حکایت از آن دارد که در ۹ ماهه امسال ۶۱۵ مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیرایرانی در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال ثبت شده و این در حالی است که تعداد این نوع ازدواج‌ها در مدت مشابه در سال گذشته ۴۸۷ مورد بوده و این مهم رشد ۲۶/۳ درصدی این آمار را نشان می‌دهد.
بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، در ۹ ماهه سال جاری ۵۳۸ هزار و ۷۷۶ ازدواج ثبت شده است که هم زن و هم مرد ایرانی بودند. همچنین آمار ازدواج مردان اتباع غیرایرانی با زنان ایرانی یک در هزار در مقابل کل آمار ثبت شده از ازدواج در سال جاری است.

از سویی، در زمان ازدواج میانگین سنی مردان اتباع غیر ایرانی ۳۸/۲ سال و میانگین سنی زنان ایرانی ۳۳/۶ سال بوده است.
همچنین، بیشتر زنان ایرانی که با مردان اتباع غیرایرانی ازدواج کرده‌اند بیشتر بین ۲۵ تا ۲۹ سال سن داشته‌اند که شامل ۱۳۸ مورد می‌شود. ۱۱۶ مورد نیز در فاصله سنی ۳۰ تا ۳۴ سال قرار دارد.
نگاهی به ترکیب استانی ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی نیز گویای آن است که ۹۰ مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع غیر ایرانی در استان تهران، ۴۸ مورد در استان خوزستان، ۴۴ مورد در استان قم، ۴۲ مورد در استان آذربایجان غربی و ۳۶ مورد در استان خراسان رضوی ثبت شده است.

شایان ذکر است: به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه ایران, باعث گردیده تا هم سن ازدواج افزایش یابد و هم بانی آن شود که دختران و پسران ایرانی برای یافتن شریک و همسر زندگی خود به مرزهای خارج از کشور پناه ببرند و همسگیری نیز مانند دهها مشکل فجیع دیگر در جامعه ایران به بحرانی اجتماعی تبدیل شود.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.