سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

ایران تا 20 سال آینده کشوری غیر قابل سکونت می‌شود

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه ۶۰۰ دریاچه ایران ازجمله 8 دریاچه زیرزمینی در معرض خشک شدن هستند‌، گفت: برداشت بی رویه از منابع آبی تجدیدپذیر بحران‌آفرین است و باید با این مسئله برخورد علمی انجام شود.

بنا به گزارش سایت حکومتی تسنیم, “عیسی کلانتری” در ششمین نشست “نجات آب، نجات کشاورز” در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین تهدید کمبود شدید آب و مرگ قنات‌ها و منابع آبی است و همچنین افزود “اختصاص 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حل بخشی از معضلات آب از سوی ایشان نقطه امیدی برای ادامه فعالیت‌های آبی در کشور است”.

کلانتری در زمینه کاهش منابع آبی حوزه زرینه‌رود و سیمینه‌رود اظهار داشت: در ‌سال‌های اخیر حدود 40 درصد از منابع آبی حوزه زرینه‌رود و سیمینه‌رود کاهش یافته که با توجه به اهمیت این دو حوزه آبی کشور  باید مصرف سالانه را به مقدار 1.7 میلیارد مترمکعب کم کنی و تا کنون تنها برای بازسازی دریاچه “ارومیه” بودجه تعین شده است.

وی یکی از عوامل بروز بحران در دریاچه‌ها و دشت‌های استان را برداشت بیش از حد منابع آبی تجدید پذیر اعلام کرد و افزود: در حوزه دریاچه ارومیه 69 درصد و در دشت‌های خراسان رضوی 140 درصد از منابع آبی تجدید پذیر برداشت می‌شود که این مقدار از حد مجاز عبور کرده و نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

از طرف دیگر و در همین نشست ‌مدیرعامل “جمعیت ناجیان آب” گفت: با وضعیت کنونی سطح برداشت آب از ذخایر زیرزمینی، ایران تا 20 سال آینده کشوری غیر قابل سکونت می‌شود.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.