سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

اخراج نماینده کارگران دخانیات و تجمع ۳۰ کارگر بازنشسته در”سقز”

«حسین گُلی» رئیس شورای اسلامی کار کارخانه دخانیات کُردستان واقع در شهر سقز از ابلاغ حکم تعلیق از کار خود به بخش کارگزینی این کارخانه خبر داد و اخراج خود را غیر قانونی خواند.

او در این باره توضیح داد: پس از آنکه مدیریت کارخانه دخانیات کُردستان حاضر نشد تا در خواست ما را برای بهبود وضعیت پرداخت حقوق کارگران بپذیرد، در اقدامی غیر منتظره حکم تعلیق من را صادر کرد.

گلی دلیل اخراج خود را انجام وظیفه نمایندگی‌اش در پی گیری مطالبات صنفی کارگران ذکر کرد و درباره مطالبات صنفی همکارانش گفت: حقوق و مزایای دریافتی کارگران این کارخانه پس از خصوصی‌سازی کاهش یافته است. کارگران اکنون به دنبال برقراری مزایایی هستند که در زمان مالکیت بخش دولتی وجود داشت و اکنون به طور کامل قطع شده است.

گلی تعداد کارگران کارخانه دخانیات کُردستان را ۱۷۰ نفر ذکر کرد که به صورت رسمی و قراردادی با سوابق ۱۲ تا ۲۵ کار می‌کنند.

نماینده کارگران دخانیات کُردستان در خاتمه گفت: به نظر می‌رسد برخی مدیران واحدهای صنعتی ترجیح می‌دهند که تا به جای انجام تعهدات قانونی خود و مذاکره با کارگر، با نشان دادن قدرت خود از فعالیت‌های صنفی کارگران جلوگیری کنند.

همچنین در گزارش دیگری آمده است:  حدود ۳۰ کارگر که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌اند صبح روز یکشنبه ۲۸ دیماه مقابل یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند.

این گروه از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری‌شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.

بر اساس این گزارش، سازمان تامین اجتماعی مستمری این گروه از کارگران بازنشسته را بر اساس حقوق آخرین دو سال پرداخت حق بیمه یعنی حقوق بیست و چهار و بیست و پنجمین سال کاری محاسبه کرده است.

معترضان می‌گویند سازمان تامین اجتماعی هزینه‌ای را که بابت ۵ سال زودتر بازنشسته کردن آنان دریافت کرده است در محاسبه مستمری‌شان در نظر نگرفته است.

بازنشستگان معترض می‌گویند مستمری آنان که بدون محاسبه ۵ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده‌اند با یک بازنشسته معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.