چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

وجود حدود 1500 کودک کار در استان “کرمانشاه”

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه تعداد کودکان کار در فصول مختلف سال متفاوت است، تعداد این کودکان در استان را بین 500 تا 1500 نفر تخمین زد.

مجتبی قبادی می گوید، با بیان اینکه تعداد کودکان کار در فصول مختلف سال متفاوت است، تعداد این کودکان را در استان بین 500 تا 1500 نفر تخمین زد.

قبادی یکی از دلایل وجود زیاد کودکان کار در استان را مربوط به عوامل فرهنگی دانست و اظهار کرد: در برخی خانواده‌های استان این باور و فرهنگ وجود دارد که فرزندان پسر از همان سنین کودکی و نوجوانی باید کمک خرج خانه بوده و به اقتصاد خانواده کمک کنند، حتی در شرایطی که خانواده از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد.

وی مسائل اقتصادی را هم در بروز پدیده کودکان کار موثر دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه درآمد مردم استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، قطعا این امر در بروز پدیده کودکان کار موثر خواهد بود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه با مناسب دانستن حرفه آموزی کودکان با پیش‌شرط عدم لطمه خوردن به تحصیل آنها، اظهار کرد: به لحاظ جامعه شناسی کمک کودکان و نوجوانان به تامین معاش خانواده در صورتی که به تحصیل آنها لطمه‌ای نزد، امر مطلوبی عنوان شده است.

قبادی تصریح کرد: چنانچه کودکان و نوجوانان بتوانند بدون لطمه خوردن به تحصیلشان و نیز عدم ارتباط با افراد پرخطر در محیط کار، به حرفه آموزی بپردازند این کار امر مطلوبی است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه افزود: مشابه این امر را در کشورهای پیشرفته می‌توان دید که برخی نوجوانان به صورت پاره‌وقت به حرفه‌آموزی می‌پردازند.

قبادی به طرح بهزیستی در خصوص کودکان کار اشاره و تصریح کرد: در سالهای گذشته سازمان بهزیستی در قالب طرحی کودکان کار را با صنوف مختلف مرتبط کرده و برآموزش آنها توسط صنوف نظارت می‌کرد و در پایان کار نیز مبلغ جزیی به عنوان دستمزد به کودکان داده می‌شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی در حال حاضر این طرح به آن صورت اجرایی نمی‌شود.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.