سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

زایمان روزانه ٥ مادر زیر ١٥ سال در ایران

ازدواج کودکان زیر سن قانونی”ازدواج اجباری” در ایران به یک معضل اجتماعی جدی مبدل گشتە است و هم‌اکنون با افزایش آمار ازدواج و متعاقبا بچەدار شدن کودکان، نگرانی‌های کارشناسان اجتماعی و فعالین حقوق کودکان به شدت افزایش یافتە است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال و با استناد به آمارهای رسمی ایران، تنها در ۹ ماهه‌ی نخست امسال یک هزار و ۲۷۷ نوزاد از مادران کمتر از ۱۵ سال به دنیا آمده‌اند.

زایمان دختران زیر ١٥ سال در ایران، از مرز هشدار عبور کردە است و مسئولین و نهادهای مرتبط ایران هیچ واکنشی نسبت به این مسأله پیش رو نمی‌گیرند.

تنها در در ۹ماهه نخست سال سال ١٣٩٢، ۳۱ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

آمارهای سال ١٣٩٢ حاکی از زایمان یک هزار و ٧٢٧ مادر زیر ١٥ سال در طی این یک سال بود.

بر اساس گزارشات منتشرە و با استناد به آمارهای رسمی، در سال ۱۳۹۱ هم بیش از ۱۱۰ هزار زایمان در سنین زیر ۱۹ سالگی زنان صورت گرفته که یک هزار و ۶۳۵ مورد از این زایمان‌ها در بین دختربچه‌های ۱۰ تا ۱۴ ساله بوده است.

هشت کشور آلمان، ایتالیا، اسرائیل، اسلوانی، سیرالئون، لهستان، کره جنوبی و مونته نگرو از جمله کشورهای بودند که ضمن انتقاد از قوانین رژیم ایران در “زمینەی ازدواج دختران”، دراین نشست به رژیم اسلامی توصیه کردند که قوانین مربوط به ازدواج اجباری و زودهنگام زنان را در این کشور اصلاح کند.

به رسمیت شناختن حق ازدواج آزادانه، بالابردن سن ازدواج تا ١٨ سال، خاتمەی ازدواج کودکان و ازدواج‌های اجباری، تغییر قوانین ازدواج دخترهای زیر ١٣ سال و توقف اجازەی ازدواج سرپرستان با فرزند خوانده‌شان از جمله مواردی بودند که از سوی کشورهای مذبور به ایران توصیه گردیدند.

قطعنامەی (UNHRC) تمامی کشورهای عضو سازمان ملل را متعهد به ممنوعیت ازدواج کودکان و وضع قوانین در پیشگیری از ازدواج کودکان می‌کند و تنها سودان و جمهوری اسلامی ایران تنها مخالفین این قطعنامە بودەاند.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون زن در سراسر جهان زیر سن ۱۸ سال ازدواج کردند. از این تعداد دست‌کم ۲۵۰ میلیون نفر در زمان ازدواج زیر ۱۵ سال سن داشتند.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.