سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

قربانی شدن حدود 150 شهروند ایرانی به دلیل انفجار مین و خمپاره

از دیماه سال گذشته‌ تا دیماه امسال ۱۴۴ تن در ایران قربانی انفجار مین و گلوله های عمل نکرده شده‌اند.

بنا به گزارشات در این رابطه  انفجار مین در کُردستان ایران شامل ۴ استان ارومیه‌ و کردستان و کرماشان و ایلام با وسعت آلودگی بسیار زیاد شاهد کشته و مجروح شدن عده زیادی از ساکنین این مناطق شده که از جمله این موارد کشته شدن کولبر و کاسبکاران مرزی و شهروندان این مناطق بوده است و در آخرین مورد انفجار گلوله ای عمل نکرده در منزل مسکونی در یکی از روستاهای سرپل ذهاب به نام “دستک علیا” سرپل ذهاب باعث کشته شدن سه تن از اعضای یک خانواده شد.

مادر و فرزندی که جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند نازار عزیزی و حسین عزیزی نام داشته و کودک مجروح نیز کورش عزیزی نام دارد، این در حالی است که‌ پیش‌تر مسئولان در منطقه مزبور جشن پاکسازی برگزار کرده و اعلام کرده بودند این منطقه کاملا پاکسازی شده است.

کارشناسان حقوقی می‌گویند آسیب‌دیدگان انفجار مین به نوعی قربانیان جنگ تلقی می‌شوند، اما با این حال عموما از خدمات و امکاناتی که به مصدومان و خانواده‌های کشته‌شد‌گان جنگ داده می‌شود، محروم‌اند.

این در حالیست که اکنون بیش از 20 میلیون مین در مناطق مرزی 5 استان “کُردستان, ارومیه, کرمانشاه, ایلام و خوزستان” باقی مانده از جنگ ایران و عراق موجود است و جمهوری اسلامی تلاش کافی برای پاکسازی زمین های این مناطق را به کار نمی گیرد.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.