چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

تولد ۴۳۰ نوزاد مبتلا به ایدز در ایران

تا کنون صدها تن کودک مبتل به ایدز در ایران که از مادران خود این ویروس را دریافت کرده اند، چشم به جهان گشوده اند.

چند روز پس از اعلام این خبر، دکتر عباس صداقت، رئیس اداره کنترل و مبارزه با ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: ۵ /۱درصد از ۲۸هزارو۶۰۰نفر موارد اچ‌آی‌وی، مربوط به نوزادان مبتلا به اچ‌آی‌وی از مادر است. اگر اطلاع‌رسانی خوبی نشود، زنان باردار ی که از ابتلای خود بی‌اطلاع هستند با تولد نوزاد مبتلا به اچ‌آی‌وی روبه‌رو خواهند شد که این مسئله عوارض جبران ناپذیر بسیاری به‌دنبال خواهد داشت. وقتی مراقبت‌های لازم برای زنانی که باردار و مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند نباشد، احتمال دارد از هر دو زن مبتلا به اچ‌آی‌وی، یک نوزاد مبتلا متولد شود. ‌

دکتر صداقت می‌گوید: برنامه پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی از مادران باردار به نوزاد از اواسط سال گذشته، در ۱۶منطقه کشور آغاز شده است. مراقبت ویژه مادران باردار مبتلا، انجام زایمان سزارین برای مادران مبتلا، تدارک شیر مصنوعی و درمان‌های پیشگیری برای نوزادان بخشی از این برنامه است. با انجام این مراقبت‌های ویژه خطر ابتلای اچ‌آی‌وی از مادر مبتلا به نوزاد به زیر ۲درصد خواهد رسید، البته مشروط به آ نکه مادران مبتلا به ایدز در اوایل دوران بارداری به ما مراجعه کنند و تحت پوشش این خدمات قرار بگیرند. توصیه جدی ما به زوج‌ها این است که از راه‌های انتقال اچ‌آی‌وی حتما اطلاع داشته باشند.

جای یادآوریست: دکتر “امید زمانی” متخصص بیماری‌های رفتاری و ایدز نیز در صفحه‌ی شحصی خود در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک تعداد افراد مبتلا به ویروس HIV را حدود ۹۰ تا ۱۱۸ هزار نفر عنوان کرده است که ۳۰ درصد از آنان زنان می‌باشند.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.